Terhenti Degup Jantung

20 03 2011

Jumaat lepas, sewaktu makan tengah hari di Sungai Besi, saya dan keluarga beserta keluarga kakak ipar saya menjamu selera di sebuah warung di tepi jalan di sana. Keadaan agak tenang dan keadaan trafik tidaklah begitu sibuk. Selepas makan, saya bergegas nak ke Masjid untuk Solat Jumaat manakala kakak ipar saya yang tidak biasa jalan di situ bertanyakan saya tempat untuk anak-anak beliau ke tandas. Kalau nak ke Masjid memang sesak dengan kaum muslimin nak Solat Jumaat.

Ketika itu, seorang adik ipar saya dan sepupu Syasya sudah melintas ke seberang jalan. Syasya nak ikut mereka tetapi tertinggal di belakang. Lalu saya sempat lihat Syasya yang cuma tengok sebelah jalan sahaja. Bila tiada kereta dari arah kanan dia terus berlari untuk melintas jalan, malangnya Syasya tidak memerhatikan kereta dari arah kiri jalan. Apa lagi ! Terus saya menjerit, “Syaaaassssssyyyyyyyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!” Sekuat hati.

Ketika itu terasa jantung saya terhenti. Terkejut semuanya ada…

Kereta itu meluncur laju tetapi Alhamdulillah Syasya dengan sepantas kilat berpusing dan kembali berlari ke arah saya. Tak pasti sama ada refleks spontan Syasya atau seperti ada benda lain yang menarik Syasya berpusing begitu pantas memalingkan diri dan terus meluru ke arah saya. Semuanya begitu pantas. Sekelip mata sahaja. Bila Syasya dah sampai kepada saya, apa lagi, terus kena marahlah Syasya dengan saya. Sebelum ni, kalau nak lintas dia tak pernah pun terus macam tu, memang pegang tangan saya atau isteri.

Bila masuk dalam kereta, memang habislah Syasya kena ‘basuh’. Sampaikan Syasya tersedu-sedu menangis. Memang pengajaran yang amat berguna buat Syasya. Salah saya pun ada sebab tak betul betul mengawal atau pegang tangan Syasya. Saya lebih tumpukan kepada hal lain.

Syasya jangan buat macam tu lagi…

Malam tadi bila lalu di jalanraya, Syasya cakap kepada saya, “Syasya kena tengok kiri kanan dulu, kalau tak ada kereta baru lintas. Kan Walid?”. Saya mengangguk setuju dan berkata,”ya”.

Syasya… Mahalnya pengalaman tu ! Jadikan pengajaran bersama !


Tindakan

Information

4 responses

20 03 2011
strengenge

Ya Allah..mujur syasya ok..bahaya tue…

kena ati2 next time..heheh

20 03 2011
Mohd Sufri

Syukur semuanya selamat
Ayah Pul kena lebih berwaspada kerana malang tidak berbau..

12 04 2011
Rozeman Bin Hassan

Fuh.. syukur… nasib baik…

14 04 2011
Saiful Azrul

Strengenge,
Alhamdulillah…

Sufri,
Betul tu

Rozeman,
Alhamdulillah…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: