Naik Harga

29 03 2011

Tempoh hari saya terima satu panggilan. Tapi saya tak sempat angkat. Lalu bila saya telefon semula tertera pada skrin telefon saya, “Number not in use”. Pelik jugak. Lalu saya cari dalam internet nombor berkenaan dan akhirnya saya jumpa. Dalam internet memaklumkan bahawa itu adalah nombor ASTRO yang akan call kalau kita ada baki tertunggak. Rupanya bila saya tengok bil sebelum ni memang RM71.95 tetapi sekarang dah kena bayar RM76.25. Lalu saya pun bayarlah…

Kemudian, saya ke sebuah klinik. Untuk tempoh sejam biasanya saya kena caj RM1.50 tetapi kali ni saya standby RM1.50 tiba-tiba kena caj RM1.60. Tergamam saya dibuatnya. Saya bayar sahaja lah. Kemudian, saya ke klinik tersebut sekali lagi. Kali ni, saya bertekad nak tahu sebab apa kena bayar lebih RM0.10. Bila sampai kat tempat bayaran, barulah saya ternampak notis service charge 6% dikenakan berkuatkuasa 2011. Hmmm terlupa pulak bab service charge 6% ni mula diperkenalkan. Cuma sebelum ni yang saya tahu di tempat tempat tertentu sahaja yang kadarnya hanya 5% seperti di KFC.

Febuari lepas Saya pergi tukar tayar kereta, saya dimaklumkan harga baru dah naik 15% sebab kenaikan harga getah. Nak tak nak kena tukar jugak sebab keselamatan. Tengok alat-alat gantian pun makin naik harga.

Lepas tu REHDA pula keluarkan kenyataan diunjurkan bulan Jun ini harga rumah akan naik sekitar 20%. Naik lagi!

Saya tengok susu anak saya pun dah naik harganya. Hmmm…

Kemudian saya ke pasaraya, nak beli dua tin sardin. Sebelum ni cuma RM4.70. Sekarang dah RM5.20. Hmmm naik harganya…

Teringat pulak dekat makcik yang jual nasi lemak mengadu yang sotong yang dia selalu beli cuma RM13 sekilo tapi sekarang dah jadi RM25. Lepas tu dia kata ayam pula dah naik dekat RM10 sekilo! Sambil menunjukkan Pasar Besar Cheras.

Bila saya beli Nasi goreng ayam, saya perasan yang nasinya dan ayamnya bertambah sedikit.

Tertekan juga bila semakin naik harga barang. Hampir semuanya naik, tekanan kewangan semakin tinggi. Saya dan isteri masih lagi boleh bertahan. Alhamdulillah tetapi memikirkan rakan-rakan yang gaji mereka jauh lebih rendah, bagaimana ya mereka menghadapi semua ini? Apakah sebab itu hutang isi rumah di negara kita melonjak pada tahap yang menggerunkan kalau lihat angkanya? Bagimana kalau trend ini berterusan tatkala peningkatan pendapatan tidak bergerak? Apa akan jadi?


Tindakan

Information

2 responses

31 03 2011
Mohd Sufri

Buatlah pilihan yang tepat pada PRU akan datang
Wahahaha…

14 04 2011
Saiful Azrul

Sufri,
Buatlah pilihan yang bijak !

Tinggalkan komen