Kepelbagaian Pemikiran

20 05 2009

Setiap kali saya menghadiri mesyuarat, saya sering melihat kepada bagaimana ahli mesyuarat yang lain berfikir. Apa yang saya fikirkan memang tidak sama dengan apa yang mereka fikirkan. Kadangkala ia jauh melangkaui apa yang saya fikirkan. Inilah hikmah Rasulullah anjurkan untuk kerap bermusyawarah. Saya personally sukakan meeting tetapi tidak sukakan mesyuarat yang meleret-leret lamanya.

Kalau orang Jepun, mereka lebih banyak buat kerja berbanding mesyuarat tetapi kita lebih banyak mesyuarat berbanding buat kerja. Bagi saya mesyuarat yang terbaik adalah mesyuarat yang tidak lari dari tajuknya. Ini tidak mesyuarat bab pembelian peralatan tetapi masuk sekali bab resipi masakan. Itu cuma contoh yang tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau sudah meninggal dunia.

Ada pengurusan sebuah hospital terkemuka yang melaksanakan mesyuarat mengikut budaya pengurusan tertinggi mereka. Pengurusan tertinggi mereka berasal dari Austria. Saya difahamkan, mereka melaksanakan mesyuarat dalam masa yang cukup pantas. Hanya apa yang ada dalam agenda sahaja dibincangkan dan tidak meleret-leret. Hasilnya mereka mampu menguruskan hospital tersebut dengan cukup efisien.

Yang paling menarik perhatian saya ialah apabila saya bermesyuarat dengan para professor dan doktor-doktor. Bagi saya the way they see the world memang berbeza dan saya sukakan meneliti corak mereka berfikir. Ada seorang professor yang memang saya kagum dengan caranya berfikir. Setelah semua para ketua Jururawat dan doktor huraikan masalah yang dihadapi, beliau terus ‘tangkap’ punca masalah tersebut. Beliau benar-benar memahami apa yang diperkatakan dan terus pada punca.

Dalam menyelesaikan masalah, kita kena bezakan antara simptom masalah dan punca masalah. Selalunya kita cuma tangkap simptom tetapi bukannya punca. Itu yang membuatkan segolongan manusia digelar pemikir agung.

Kini, ramai yang memperkatakan konsep “Berfikir Di Luar Kotak” di mana kita berfikir dari perspektif yang berbeza. Ia memerlukan aspek pemikiran lateral yang amat tinggi untuk memikirkan tentang suatu. Biasanya ia akan memberi hasil yang berlainan dari pemikiran biasa dan boleh jadi lebih efektif.

Sebab itu saya amat suka berhadapan dengan para professor teruatamanya di tempat kerja saya ini walaupun ada sedikit rasa segan kerana, banyak yang saya dapat pelajari dari mereka. Mereka berfikir dari sudut lain dan sebab itu, banyak penemuan dan kejayaan yang mereka hasilkan.

Mereka juga sentiasa bercakap dengan minda yang positif dan sentiasa optimis. Ia banyak membuka ruang lingkup pemikiran saya. Begitu juga dengan sahabat-sahabat saya. Apabila berinteraksi dengan mereka, kita dapat lebih memahami mereka.

Kepelbagaian pemikiran memang wujud. Cuma yang penting ialah kita menghormati setiap pandangan mereka selagi ia tidak menyalahi aturan. Dalam masa yang sama kita juga kena memahami perbezaan ini. Tidak sama pola pemikiran orang yang tidak berpelajaran dan orang yang berpelajaran. Tetapi tidak boleh kita menghina mereka yang tidak berpelajaran kerana ada sebab yang menyebabkan mereka tercicir malah kita kena bijak menyelami pemikiran mereka. Setiap jenis manusia ada kelemahan masing-masing.

Apa pun yang paling penting kita kutip setiap apa yang kita perolehi dan manfaatkan untuk manfaat ramai jika mampu. Marilah kita belajar menghormati kepelbagaian pemikiran orang lain. Tidak bermakna kita ditegur, kita harus bermusuh dengan orang yang menegur kerana ia adalah sebagai peringatan dan panduan buat diri kita. Pujian kadangkala mampu membunuh kita.

Dari semasa ke semasa kita harus mempertingkatkan cara kita berfikir. Berfikir adalah penajam pemikiran.Saya akhiri catatan santai saya ini dengan Hadis Rasulullah, “Berfikir sesaat adalah lebih baik daripada beribadah (sunat) selama setahun





Ramainya Polis

19 05 2009

Semalam, selepas pulang dari kerja, terus saya melakukan rutin biasa iaitu mengambil Syasya dahulu di Daycare. Kemudian, saya menuju ke apartmen saya dan sebaik sahaja palang pagar dibuka, saya perasan kehadiran begitu ramai anggota polis.

Ada yang beruniform dan ada yang berpakaian preman. Saya tertanya-tanya dalam hati, ada kes apa? Kemudian saya melihat ada beberapa orang penduduk berbual dengan polis-polis tersebut.

Saya terus parkir motor di tempat parkir motor dan kebetulan, ada penduduk yang berbual dengan polis tadi berbual dengan rakannya. Saya menghampirinya dan bertanya, “Ada apa polis ramai-ramai ni?”

“Ada kes curi kereta. Dua bijik kereta hilang tadi”
“Kereta hilang?”, tanya saya lagi
“Ya, walaupun dalam kawasan apartmen yang dikawal pengawal. Owner kereta yang hilang itu kata dia parking sekejap sahaja tengok-tengok dah tak ada”
“Hmmm… Sekarang ni memang orang nak curi kereta,” tegas saya¬† sambil saya ceritakan betapa mudahnya nak curi kereta (sila rujuk entri “Mudahnya Nak Curi Kereta”).

“Antara jalan yang menyusahkan pencuri ialah pasang pengunci stereng. Walaupun ia bukan jaminan tetapi pencuri selalunya akan mengelak mengambil masa yang lama,” tegas saya sambil mereka menggangguk setuju.

“La ni kena tengok CCTV, sama ada berfungsi atau tak, kalau ada, mudah sikit, kalau tak berfungsi atau tidak berkualiti, memang susah!” Sambung saya lagi.

Kemudian saya terus bergerak naik rumah saya sambil fikirkan nak kena upgrade pengunci stereng saya nampaknya!





Sesekali Teringat: UPSR

18 05 2009

Ketika zaman kanak-kanak, saya bercita-cita nak masuk aliran agama. Maktab Mahmud adalah pilihan peribadi saya. Dalam sekolah, saya sentiasa bersaing dengan rakan-rakan sekelas untuk mendapat nombor 1 tetapi selalunya saya hanya akan dapat top 5 sahaja.

Yang paling saya tidak puas hati ialah bila saya dapat nombor 4. Saya rasa sistem di sekolah amat amat tidak adil kerana bila hari penyampaian hadiah, saya tak dapat hadiah sedangkan dari kelas-kelas lain dapat hadiah. Saya selalu merungut. Bayangkan, saya duduk dalam kelas nombor satu dan walaupun saya dapat nombor empat markah keseluruhan saya adalah lebih baik dari yang mendapat nombor 1 dalam kelas lain. Depa pulak yang dapat hadiah. Memang saya tidak berpuas hati.

Apa pun, saya tanamkan tekad untuk terus cemerlang dalam UPSR. Ketika itu hanya empat matapelajaran sahaja yang dinilai. Ketika percubaan dan ketika tuisyen, saya sentiasa mendapat kesemua A. Jadi saya kumpul kegeraman itu untuk saya score dalam UPSR.

Tiba hari penentuan. Saya berdebar-debar. Hati saya tak keruan. Saya dimaklumkan Cikgu penolong kanan sudah pun ke Jabatan Pendidikan Negeri untuk dapatkan keputusan dan akan pulang ke sekolah kira-kira jam 10 pagi. Sungguh hati saya berdebar-debar.

Tiba-tiba, saya dimaklumkan perkhabaran gembira oleh seorang rakan sekelas yang memaklumkan saya mendapat 4A! Alhamdulillah, saya terlalu gembira dan saya terus bersalam dengan rakan-rakan yang lain. Tetapi rekasi mereka agak berlawanan. Mereka kelihatan tercengang dan kehairanan sambil bertanya saya kenapa.

“Saya dapat 4A!”
“Cikgu penolong kanan tak balik lagi, macam mana dah tau keputusan?” Soal mereka. Saya terpaku dan malu yang teramat sangat. Saya meraikan kegembiraan palsu. Cis, Berdebah sungguh kawan saya tu!

Lalu saya yang juga seorang pengawas membawa diri, saya buat buat jaga kawasan parkir basikal di blok belakang. Di situ, hanya saya seorang sahaja, jadi dapatlah saya cover rasa malu tadi. Dalam hati, saya semakin resah. Tiba-tiba saya jenguk dan nampak Cikgu penolong Kanan dah pun pulang ke sekolah.

Terus sahaja semua ke pejabat dan kami cuba membuka tingkap nako bilik pengetua hingga dihalau oleh kerani sekolah. Semua tak sabar-sabar menanti keputusan peperiksaan. Saya apatah lagi bila rasa malu sedemikian. Kemudian saya menunggu di luar pejabat dan seorang cikgu keluar untuk tampal keputusan di papan kenyataan. Semua mengerumuni cikgu tersebut dan seorang guru datang menghampiri saya sambil mengucapkan, “Tanhiah, kamu dapat 4A”.

Saya seolah-olah tidak percaya dan terpaku. Lalu saya berlari ke bawah dan menjenguk papan kenyataan. Entah berapa kali saya ulang tengok dan semak hinggakan saya terpaksa panggil beberapa rakan untuk turut mengesahkannya.

Alhamdulillah, apa yang saya hajati tertunai dan terus hilang rasa marah terhadap kawan yang telah ‘memainkan’ saya tadi. Mungkin ‘gurauan kasar’ itu adalah doa dan jadi makbul.

Apa pun, itulah antara Kenangan Pahit Manis di Sekolah Kebangsaan Tunku Raudzah. Selamat Hari Guru buat kesemua Guru yang pernah mendidik saya!





Bisnes Yang Menguntungkan

17 05 2009

Biasanya petang hujung minggu, saya dan isteri akan membawa Syasya ke Taman Permainan di Taman Tasik Permaisuri. Saya akan berjogging dahulu sambil isteri melayan Syasya dan kemudiannya bila saya habis berjogging, saya akan mengambil alih tugas melayan Syasya.

Dan biasanya saya akan nampak satu bisnes yang menguntungkan menggunakan modal yang cukup murah dan sedikit kemahiran.

Bisnes yang saya maksudkan ialah menjual belon. Cuma bezanya belon ini dibentuk menjadi patung atau haiwan dll. Apa yang saya perhatikan, sebiji belon yang dibentuk akan dijual pada harga RM2. Modalnya kalau ikutkan hanya RM0.10 atau RM 0.20. Cuma sedikit kemahiran diperlukan untuk membentuk belon tersebut.

Dalam masa tak sampai sejam, saya lihat boleh laku hingga 30 biji belon. Memang menguntungkan! Bagi yang masih dalam proses mencari kerja, rasanya boleh cuba buat kerja ni dulu sebelum dapat kerja tetap atau pun sesiapa yang kehilangan kerja waktu zaman gawat ni. Rasanya, berbaloi kan?





Selamat Hari Guru

16 05 2009

Setiap kali menjelma Hari Guru, saya cukup terkenang Sajak SN Usman Awang, Guru Oh Guru. Sajak yang saya deklamasikan ketika pertandingan mendeklamasikan sajak ketika sekolah rendah dahulu.

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Melepasi usia remaja, dan zaman universiti, saya semakin terkesan dengan betapa luhurnya pengorbanan seorang guru. Saya mempunyai kenangan dan memori yang cukup nostalgik apabila membicarakan pengorbanan seorang guru. Malah kadang kala, air mata berderai apabila mengingati betapa besarnya jasa guru yang pernah mendidik dan saya tidak mampu menghadiahkan apa pun untuk membalas jasa mereka.

Profesion perguruan kini menjadi semakin penting dalam membina nusa bangsa yang berjaya, namun para guru kini harus mempunyai keikhlasan sebagai seorang guru dan bukan hanya sebagai ruang mencari sesuap nasi. Peranan guru dilihat begitu besar dan hala tuju masa depan negara terletak kepada sejauh mana peranan guru dimainkan sepenuhnya.

Sebab itu tema Hari Guru tahun ini diputuskan “Guru Pembina Negara Bangsa” . Betapa besarnya peranan guru dalam sesebuah masyarakat sehingga ia dipandang mulia. Cuma kebelakangan ini, masyarakat dilihat sedikit meminggirkan peranan guru. Jika anak ditegur sedikit, gurulah yang menjadi sasaran. Jika anak gagal, gurulah dipersalahkan dan lebih teruk jika anak berjaya, guru terus dilupakan.

Pengalaman isteri saya yang merupakan seorang guru, banyak membuka minda saya dengan lebih luas ke alam perguruan. Ada sisi negatif dan ada sisi positif tetapi matlamat utamanya ialah mendidik anak bangsa.

Setiap kali hari guru, saya juga tidak terkecuali mendapat ucapan, “Selamat Hari Guru” walaupun saya bukan guru. Hmmm… Ni semua gang-gang UUM dululah. Ketika di UUM, saya dikenali dengan gelaran, “Cikgu”. Sehingga kini gelaran itu masih lekat dan kadang kala bila saya ke kedai atau keluar, ada orang panggil saya “Cikgu” hinggakan saya hairan atas dasar apa, saya dipanggil guru. Bila saya tanya, “macam mana tahu saya seorang guru?”. Depa dengan selamba jawab, “gaya memamng macam kerja cikgu”. Saya cuma mampu tersenyum dalam hairan. Apa pun, bagi saya ia seumpama satu penghormatan.

Dah melalut pulak. Kalau nak tahu bagaimana saya mendapat gelaran “Cikgu” bolehlah selak diari lama saya atau pun mungkin saya akan terbitkan semula kisah tersebut.

Apa pun, buat semua guru, saya ucapkan Selamat Hari Guru dan semoga, tahap perkhidmatan dapat ditingkatkan dan terus menjadi penjana generasi masa depan negara.

SELAMAT HARI GURU.

p/s: Ramai juga bloggers yang melayari Diari saya ini bertugas sebagai seorang guru ūüôā





Masjid An-Najihin

15 05 2009

Alhamdulillah, tadi saya dapat bersolat Jumaat di Masjid yang baru dibuka di Bandar Sri Permaisuri ni. Kalau tidak, saya terpaksa ke Masjid Saidina Osman Al-Affan atau Masjid Zubbair Ibnu Awwam yang mana kedua-duanya bila hari Jumaat, cukup padat. Kalau waktu Solat Fardhu biasa ni, tahu tahulah betapa lengangnya.

Walaupun baru dibuka, nampaknya ia sudah cukup padat dan mujurlah masjid ini mempunyai tiga tingkat ruang solat. Sebenarnya perkembangan Masjid ini, memang saya ambil tahu melalui seorang rakan yang memantau projek pembinaan Masjid ini dan diharapkan dengan pembukaan Masjid baru ini, ia dapat dimanfaatkan oleh semua golongan seperti yang dimaksudkan dalam Khutbah tadi yang berkisar tentang fungsi Masjid.

Hmmm… Saya tak lama jadi anak kariah masjid ini kerana akan berpindah ke Cheras Baru pada¬† penghujung tahun ini. Cuma, masih sedih bila lihat, masih ramai kaum muslimin yang lebih pentingkan perniagaan daripada Solat Jumaat walaupun masjid sudah pun dekat dengan lokasi perniagaan mereka.

Mari kita refresh semula Syarat Wajib Solat Jumaat:-

Syarat wajib solat Jumaat:

1.Islam – tidak wajib bagi orang kafir.
2.Baligh – tidak wajib bagi kanak-kanak yang belum baligh.
3.Berakal – tidak wajib bagi orang yang gila.
4.Merdeka – tidak wajib ke atas hamba abdi.
5.Lelaki – tidak diwajibkan untuk orang perempuan.
6.Sihat – tidak wajib bagi orang yang uzur dan berhalangan.
7.Bermastautin atau bermukim – tidak wajib bagi orang yang musafir.

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya],” – Al-Jumu’ah: 9

Mudah-mudahan kita sama-sama mendapat manfaat, InsyaAllah…





Tips Komputer: Meningkatkan Prestasi Jdeveloper 11G

15 05 2009

Kahmis lepas, setelah dapat beretmu dengan Lim Boon Jien dari Oracle Singapore, saya rasa teruja bertemu beliau yang cukup pakar dalam architecture J2EE dan Jdeveloper. Memang banyak petua yang dapat saya pelajari. Bagi anda yang menggunakan Jdeveloper 11G, sudah pasti akan merasai isu performance PC. Bila anda run Jdeveloper 11G, anda kaan terasa PC anda begitu perlahan memproses dan progress Jdeveloper menjadi amat perlahan sehinggakan anda boleh pergi minum atau buat kerja lain dahulu. Ini merupakan salah satu faktor yang membuatkan saya bencikan Jdeveloper 11G.

Bila diajukan masalah tersebut kepada Boon Jien, beliau memberi tips berikut:-

1. Buka direktori berikut:  G:\Oracle\Middleware\jdeveloper\ide\bin (Terpulang kepada anda, di mana anda install Jdeveloper 11G anda. Dalam kes saya, saya install dalam Drive G)
2. Buka fail ide.conf menggunakan Word Pad @ notepad
3. Kemudian ubah parameter berikut:-

AddVMOption  -Xmx512M (default/nilai lalai) tukar kepada AddVMOption -Xmx999M atau apa-apa nilai mengikut kemampuan memori PC kita.

4. Save file tersebut dan guna Jdeveloper 11G anda. Anda akan rasa sedikit  Jdeveloper anda bertindak dengan lebih laju.

Apa pun, saya dah dapat PC baru yang lebih berkuasa untuk run Jdeveloper 11G ini. Lega sikit nak mula explore Jdeveloper 11G ni…

Oklah entri kali ni khas untuk sesiapa yang menggunakan Jdeveloper 11G sahaja !

Sebelum saya tutup entri saya marilah kita renungi kata-kata ini, “You’ve got to get up every morning with Determination if you’re going to bed with satisfaction” (Anda perlu bangun setiap pagi dengan keazaman jika anda mahu masuk tidur dengan kepuasan.)