Februari 2013…

14 02 2013

Ahhh… Sudah lama saya tidak posting apa apa. Kesibukan cukup menghambat diri daripada menukil apa apa. Namun, malam ini saya memaksa diri untuk menulis sedikit rasa yang terbuku di hati.

Februari 2012 cukup kritikal bagi saya dan keluarga. Tiga anak diserang demam campak menjadikan segalanya kelam kabut dengan begitu banyak cuti terpaksa diambil. Alhamdulillah emak dan abah serta mertua banyak membantu menjaga Syasya dan Syafi.

SyafiCampak SyasyaCampak SyazaCampak

Kini apabila menjelang Februari 2013 saya teringat kisah lepas. Saya berharap ia tidak berulang dalam apa jua bentuk kekalutan itu. NAmun takdir Allah, kesihatan anak anak dan saya agak terjejas dalam Februari 2013 ini. Bermula saya dan Syasya keracunan makanan setelah pulang dari Cameron Highlands dan dituruti dengan tiga anak yang lain Syafi, Syaza dan Hafie demam. Memang agak kelam kabut.

Yang paling serius adalah Syafi sehinggakan lebih seminggu demam masih belum kebah. Terpaksa disingkatkan tempoh cuti di Kedah/Penang dan bergegas balik ke KL untuk mendapatkan rawatan lanjut di HUKM. Alhamdulillah menurut Dr. Syafi diserang virus namun dan semakin ok. Hati bapa mana yang tak bimbang bila anak asyik muntah dan batuk sepanjang malam. Cukup merisaukan apatah lagi selera makan turut hilang dan berat badan anak susut dengan cukup ketara.

Apa pun saya bersyukur kerana, ia adalah ujian Allah yang perlu kita redha dengannya. Saya yakin ada sesuatu yang baik akan Allah kirimkan selepas semua ujian ini, InsyaAllah…

Advertisements




Syafi dan Lembu

1 05 2011

Biasalah kalau dah duduk di kotaraya, kalau nampak ayam pun dah perak. Ya lah, di kota batu macma ni mana ada orang bela ayam kan… Syasya waktu kecik kecik dulu pun macam tu. Bila balik kampung nampak ayam terus terpa dan rasa teruja. Siap buat bunyi ayam lagi dan boleh sebut ayam.

Syafi Hana pulak lebih takjub kepada lembu sampaikan dalam TV nampak kuda pun masih lagi disebut lembu. Yang paling menarik bila balik rumah Tok Nek di Pendang, Syafi pasti akan teruja dengan lembu. Apatah lagi di rumah Tok Nek menakan, Syafi boleh masuk dalam kandang lembu sampai boleh pegang lembu lagi.

Hmmm… Bagi saya, lembu, ayam dan sebagainya adalah biasa. Tetapi apabila berada di kota, barulah betul-betul sedar betapa berbezanya hidup di kota dan kampung. Sebab itulah waktu dulu bila dengaq cerita orang KL perak tengok pacat dan sanggup tangkap bawak balik, saya dan kawan-kawan rasa cukup geli hati. Hehehe… Kini giliran anak saya pulak 🙂





Permata-Permata Hatiku

27 12 2010

Rindunya pada permata-permata hatiku…

Syaza HanaSyafi Hana

Syasya Hana

SYAZA HANA
SYAFI HANA
SYASYA HANA





Syaza Hana

23 12 2010

Akhirnya, setelah dibincangkan sekian lama, saya dan isteri sepakat menamakan puteri ketiga kami dengan nama SYAZA HANA yang bermaksud “keharuman yang menggembirakan“.

Sebelum ini Syasya Hana bermaksud “kegembiraan Yang berseri-seri” dan Syafi Hana bermaksud “penyembuh yang menggembirakan“.

Nama-nama ini dipilih dengan permulaan Huruf ‘S’ dan “H’ di belakang bagi perempuan dan “H” di depan dan “S” di belakang bagi anak lelaki. “S” adalah untuk “SAIFUL” dan “H” untuk “HUDA”.

Nama yang mempunyai makna yang elok adalah amat dituntut kerana ia sedikit sebanyak akan mempengaruhi tingkahlaku empunya nama dan Alhamdulillah, kerana isteri saya berkemahiran dalam Bahasa Arab dan bijak mencadangkan nama yang sedap didengar.

Justeru puteri ketiga kami diberi nama SYAZA HANA.

Untuk anda yang mahu mengetahui makna nama boleh melayari Nama-nama Islam





Karenah Syasya dan Syafi

24 11 2010

Macam macam Aih Depa ni...
Hmmm… Habis si Kakak Syasya make up adik dia, Syafi Hana… Macam-macam aih depa ni… 🙂





Karenah Syasya Hana

9 10 2010

Sudah agak lama saya tak menulis tentang Syasya… Kali ini terasa nak menulis tentang Syasya.

Sejak kami berpindah ke rumah baru lebih kurang empat bulan lepas, kami memutuskan untuk memberikan Bilik tidur kedua kepada Syasya. Hari pertama di bilik itu, kami minta sepupunya berusia tujuh tahun teman tidur. Syasya dilihat cukup gembira dan selesa dengan bilik barunya. Adiknya, Syafi Hana masih kami kekalkan tidur bersama kami. Selepas sehari, Syasya nampak OK walaupun sepupunya sudah pulang dan dua minggu berturut-turut orang tua kami datang, jadi ia tidak mendatangkan masalah kepada kami dan Syasya.

Namun setelah tiga minggu, Syasya mula memuji bilik kami.
“Bilik Walid ni best la”
“Cantiklah katil Walid ni”
Jelas tergambar yang dia nak tidur dengan kami tetapi kami masih lagi mahu memisahkan tempat tidurnya lalu sebelum tidur sama ada saya atau isteri akan menemani Syasya di biliknya hingga Syasya benar-benar tidur. Kemudian barulah kami kembali ke bilik tidur utama.

Tetapi kira-kira jam 4 pagi biasanya kami akan terkejut melihat Syasya tidur di hujung katil. Lalu saya akan menemankan dia kembali tidur di biliknya. Bila selalu terjadi, memang tak cukup tidurlah saya jadinya. Lalu kami katakan kepadanya sekiranya Syasya tak nak tidur di biliknya, kami akan bagi bilik tersebut kepada orang lain. Syasya menangis tidak mahu diserahkan kepada orang lain.

Kemudian berlaku perubahan sikap Syasya. Dia jadi kuat protes dan agak sukar mendengar cakap kami. Ketika itu dia kami memikirkan apa sebenarnya yang Syasya mahukan lalu kami bersependapat bahawa Syasya masih belum boleh tidur berseorangan lagi. Dia kena ada teman. Nak letak Syafi Hana memang mustahil kerana Syafi masih lagi bangun malam minta susu.

Jadi akhirnya kami membuat keputusan untuk meletakkan katil Syasya dalam bilik kami. Alhamdulillah katil Syasya+katil saiz King muat dalam bilik tidur utama dan Syasya kembali tidur bersama kami. Kami dah habaq kat Syasya, nanti Syasya tetap kena tidur di bilik Syasya dengan Adik Syafi setelah Ummi melahirkan adik Syasya lagi. Syasya bersetuju dan Alhamdulillah sikap semakin berubah sedikit demi sedikit.

Hmmm… Mungkin juga waktu di biliknya berseorangan di memikirkan kami mengabaikannya hingga berlaku perubahan sikap. Alhamdulillah semuanya semakin baik…





Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

11 08 2010

Alhamdulillah… Kita masih lagi berkesempatan mengucup kenikmatan Ramadhan pada kali ini. Mudah-mudahan ia menjadi Ramadhan terbaik buat kita semua, Insyaallah.

Pada kesempatan kali ini, saya ingin memohon ampun maaf kepada semua atas sebarang kesilapan yang mengguris hati anda tidak kira melalui percakapan, penulisan, perbuatan atau apa sahaja. Sama-samalah kita bergerak menjadi insan yang lebih baik tatkala perjalanan kita kepada-Nya semakin hampir.

Salam Ramadhan buat semua dari saya sekeluarga…

A child stands idle while her mom performs terawih prayers last night at the Tunku Mizan Zainal Abidin Mosque in Putrajaya. Muslims across Malaysia begin fasting today. – Bernama pic

p/s: Apabila membaca portal berita malaysianinsider, ternampak wajah yang saya kenal. Rupa-rupanya anak-anak dan isteri saya. Lagi gambar dalam fotoweb bernama.