Selamat Hari Raya Aidil Qurban 1430H

27 11 2009

Advertisements




Saya Tak Suka Sekolah Sessi Petang!

19 11 2009

Sewaktu saya kecil dulu, cuma sekali saya bersekolah pada sessi petang iaitu ketika darjah dua. Memang saya benci dengan sistem sebegini. Banyak perkara yang terhad. Saya lebih suka waktu pagi untuk belajar kerana ketika itu masih lagi segar untuk belajar. Apabila tiba waktu tengahari kesegaran itu semakin pudar.

Alhamdulillah saya cuma laluinya untuk setahun persekolahan.

Kini apabila sudah dewasa, saya terjebak lagi dengan sekolah sessi petang. Bukan saya yang belajar atau terpaksa mengajar tetapi isteri saya. Impaknya banyak perkara yang cukup sukar untuk saya sesuaikan. Terus terang, saya kehilangan sesuatu yang cukup saya minat dalam hidup iaitu masa bermain (bersenam) pada waktu petang. Saya memang cukup obses dengan sukan. tetapi sejak isteri saya terpaksa mengajar petang, saya terpaksa ‘berkorban’. Saya cuba mencari alternatif lain iaitu bermain pada waktu malam.

Amat sukar jadinya… Amat amat sukar. Nak cari rakan yang main badminton pada waktu malam secara regular amat sukar. Kesemuanya main pada waktu petang. Dan apabila saya bermain pada waktu malam, terasa begitu penat untuk menghadapi tekanan kerja pada keesokan paginya. Jadi selama dua tahun ini saya terpaksa ‘bercuti’ dari latihan badminton. Bila berhenti bermain memang jadi tertekan. Saya kehilangan aktiviti yang saya minati selama ini.

Bersukan bagi saya bukan sekadar untuk kesihatan tetapi untuk melepaskan tekanan kerja dan lain-lain di samping mengeratkan ukhwah dengan rakan-rakan dan lawan. Saya juga aktif menyertai pelbagai pertandingan sebelum ini, namun kini, saya hanya mampu melihat rakan-rakan sepasukan berjuang dalam setiap pertandingan.

Bila dah balik lewat petang, isteri saya juga jadi amat letih apatah lagi fizikalnya agak kecil. Sukar nak cari masa berkualiti dalam keadaan sebegini. Kalau sekolah sessi pagi, isteri dapat berehat seketika dan kemudian bila saya balik kerja, dapatlah isteri saya siapkan secawan teh atau sejemput kuih. Redalah sedikit kepenatan sehari bertugas. Mengapa masih lagi wujud persekolahan sessi petang? (soalan orang tension!)

Memang pada  kalau bertugas pada sessi pagi kadangkala kena hadir juga pada sessi petang untuk aktivit kokurikulum atau ada mesyuarat tertentu tetapi bukan selalu. Apa yang berlaku di sekolah isteri saya, dah lah sessi petang, hari Sabtu pun kena kacau. Sudah enam minggu berturut-turut hari Sabtu, para guru wajib hadir ke sekolah. Bertambah terhadlah masa bersama isteri dan juga masa untuk saya beriadah pada hari Sabtu jika ada pertandingan. Akhirnya banyak aktiviti yang perlu dilakukan pada hari Ahad. Akhirnya bila tiba hari Isnin, ia jadi amat penat.

Jadi saya terus minta isteri saya apply mengajar sessi pagi. Namun tadi hasilnya gagal! Memang cukup mengecewakan… Perancangan untuk mengurangkan belanja pun jadi semakin rumit. Contohnya kalau isteri saya mengajar pagi, maka cukup sekadar bayaran tadika Syasya. Tengahari dah boleh ambil dan jimat belanja¬† daycare apatah lagi kiraan belanja untuk Syafi pun kena diambilkira. Memang memeningkan kepala.

Ketika ini, selepas waktu pejabat saya terpaksa ambil Syasya dari daycare. Itu masih lagi ok kerana memang tanggungjawab saya tetapi masa untuk saya bersukan terhenti kerana isteri saya masih lagi belum balik dari sekolah yang selalunya sekitar jam tujuh petang baru sampai rumah. Masa latihan saya dah hampir tamat ketika itu.

Pernah saya cuba hanya hadir latihan dengan pasukan saya cuma sejam sahaja tetapi agak sukar kerana perlu juga berhenti awal kerana waktu Maghrib yang singkat. Segalanya tidak memihak kepada saya. Akhirnya saya terpaksa memohon kepada pengurus pasukan dan jurulatih untuk ‘bercuti’. Janji saya tahun depan, saya akan kembali tetapi nampaknya semakin sukar.

Entahlah… Saya kena bincang lagi dengan isteri. Mungkin pinta beliau buat rayuan untuk mengajar pagi atau terpaksa terus ‘berkorban’. Hmmm… Apa lagi pilihan yang ada?

p/s: Maaf kerana selepas lama tidak update entri tiba-tiba hadir entri ‘melepas geram’ ini…





Kesian Syasya

7 11 2009

Hmmm… Dah lama saya tak update…

Kali ini saya ingin berkongsi tentang kisah Syasya… Selepas menghantar emak, ayah, adik saya Shaukhi beserta isterinya Azira dan anaknya Irdina Qasrina ke LCCT petang tadi, saya terus bergegas pulang kerana Syasya tidur dalam kereta. Nak parking pun agak jauh sambil nak kena dukung Syasya pulak. Lagi pun dah nak check in.

Kemudian sampai di Petronas tidak jauh dari situ, saya memberhentikan kereta dan saya toleh belakang, saya lihat Syasya menghisap jari sambil menangis. Lalu saya bertanya, “Awat Syasya?”

“Syasya sedih”
“Sedih kenapa?”

“Syasya tak dak kawan. Tok Wan tak dak”

Sedihlah pulak saya tengok gelagat Syasya yang semakin kuat tangisannya. Lalu saya pun telefonlah adik saya Shaukhi dan minta ayah bercakap dengan Syasya, tiba-tiba Syasya jadi pemalu pulak!

Ceritanya begini, dua hari lepas mak, ayah adik saya dan isterinya beserta anaknya datang ke rumah saya. Jadi dalam tempoh dua hari tersebut, rumah saya yang biasnaya agak sunyi menjadi riuh rendah dengan gelak tawa dan keletah Syasya, Dina dan Syafi.

Syasya pula memang suka bermain dan dalam tempoh yang sama sempat jugak ke Zoo negara dan beriadah di Tasik Permaisuri. Tempoh dua hari yang cukup menggembirakan Syasya. Apa tidaknya ramai orang yang melayan dia.

Kini, depa semua dah balik, jadi rumah dah kembali sunyi. Syasya nak main dengan adik Syafi pun, adik Syafi masih kecil. Jadi Syasya jadi bosan. Hmmm… La ni waktu saya tengah mengembara dalam dunia web, saya lihat Syasya tidur di atas cungit cungit adiknya sambil menonton kartun keseorangan. Nampak sangat Syasya bosan…

Kesianlah pulak tengok.

Tak pa, nanti raya Haji kalau ada rezeki, kita balik rumah Tok Wan, InsyaAllah…