Belasungkawa: Muhammad Ali The Greatest

4 06 2016

Catatan Ringkas

muhammadaliSelepas Kejohanan Badminton Ampang Jaya Badminton Club Championship, saya terus ke kedai jiran saya untuk makan tengahari. Sebelum makan, saya sempat membelek berita dunia menerusi telefon saya. Alngkah terkejutnya apabila mendapat berita pemergian seorang insan yang amat saya kagumi, MUHAMMAD ALI.

Saya tidak lahir pada zaman kegemilangan beliau. Pada zaman saya Abdul Malik Tyson aka Mike Tyson yang sedang berada di puncak. Biasalah anak lelaki minat bab bab tinju ni. Tetapi pada waktu tu, liputan media agak terhad tak seperti sekarang, maklumat bersepah di hujung jari. Taip sedikit sahaja, berjuta info keluar.

Apabila saya mengkagumi Mike Tyson, ayah saya bercerita tentang kehebatan Muhammad Ali yang katanya jauh lebih hebat. Mike Tyson memang saya kagumi sebab baru beberapa das tumbukan dah TKO! Tetapi sebenarnya Muhammad Ali jauh lebih hebat kata ayah saya. Sengaja dia tidak mahu menang terlalu pantas bagi menghiburkan peminatnya.

Selepas zaman internet baru lah puas saya lihat dokumentari dan kisah hidup beliau…

Walaupun beliau bercakap besar tetapi itulah salah satu karektor Muhammad Ali yang dikagumi ramai kerana beliau membuktikannya. Popularitinya membuatkan ia diminati segenap lapisan masyarakat dunia ketika itu sehingga kan ketika Muhammad Ali bertarung, penjenayah pun berhenti daripada melakukan jenayah semata mata hendak menyaksi kehebatan Muhammad Ali! Wow!

Kemudian penglibatan sebagai tokoh yang berusaha mendamaikan Perang Teluk… Muhammad Ali juga menderita dengan Sindrom PArkinson yang membuatkan beliau tidak dapat menjalani kehidupan seperti biasa

Kemudian yang paling saya ingat pada Sukan Olimpik Atlanta 1996, Muhammad Ali secara mengejut dipilih sebagai penyala obor Sukan Olimpik setelah satu dunia tertanya tanya siapakah yang bakal mendapat penghormatan tersebut.

Sehinggalah mendapat berita pemergian beliau sebentar tadi.

Al-Fatihah…

Damailah Engkau di sana

p/s: Sekadar catatan ringkas

 


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

