Sesekali Teringat: Congak

13 03 2015

Baru baru ini, anak saya meminta untuk saya bertanyakan sifir matematik kepadanya untuk menguji keupayaan beliau menghafal sifir. Lalu saya pun berikan secara rawak sifir 5, 7 dan 4. Anak saya kata tidak boleh begitu sebab dia nak saya tanya ikut turutan misalnya mula sifir 5. Mula mula 5X1 kemudian 5X2, 5X3 dan seterusnya. Lalu saya jawab, tak bolehlah begitu kena secara rawaklah dan kena congak cepat cepat.

Dia tanya saya apa itu CONGAK?

Saya pun menerangkan kepadanya maksud congak iaitu menjawab terus dengan pantas setiap soalan yang diberikan. Kira kira begitulah maksudnya.

Dan saya teringatkan zaman sekolah rendah saya dahulu.

Cikgu Ahmad Saad, Cikgu Matematik saya telah pun memperkenalkan satu slot iaitu Congak setiap kali kelas beliau. Apabila beliau masuk kelas, perkara pertama ialah CONGAK. Semua murid perlu bersedia dengan pensil dan buku. Beliau akan secara rawak bertanyakan sifir sebanyak 10 soalan. Semuanya dengan pantas.

Kemudian beliau akan memberikan jawapan. Jika salah satu, kena tarik telinga sekali dan jika salah dua, dua kali. Begitulah seterusnya. Alhamdulillah saya boleh dikatakan hampir perfect barangkali kerana saya dahulu sentiasa ditekankan oleh ayah saya untuk menghafal sifir kepadanya sebelum masuk tidur. Jadi sifir 1-12 ketika itu memang ada dalam kepala saya.

Kini, saya rasa cara Cikgu itu cukup menarik dan amat menguji untuk berfikir secara pantas dan betul. Terima Kasih Cikgu…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

