Badai Percintaan – Ai No Arashi (1986)

11 03 2015

Tahun 1996 saya di Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Alor Setar, dan ketika itu ada sebuah drama Jepun yang telah saya tontoni sejak episod pertama iaitu Ketika itu Aino Hirashi (Cinta Yang Bersemi) tajuknya. Dimulakan dengan lagu Karam nyanyian Zabarjad. Kisah seorang kanak-kanak lelaki yatim piatu (Takeshi) yang terbiar dan kemudian tertangkap oleh seorang ahli perniagaan (DeneEmon Saegusa) kerana mencuri beg beliau di Yokohama.

Kemudian, Takeshi diambil dan dipelihara oleh ahli perniagaan tersebut yang membimbing Takeshi menjadi seorang insan yang berguna. Ketika dibesarkan Takeshi telah dibesarkan bersama sama dengan Fumihiko (lelaki sulung) dan Hikaru. Selepas begitu banyak kejadian, Hikaru dan Takeshi telah senyap senyap menjalin hubungan cinta kerana Takeshi dianggap cuma sebagai seperti orang gaji.

Namun Takeshi telah membina displin ilmu yang mantap dan menjadi serba boleh menyebabkan ia dipercayai oleh DeneEmon apatah lagi dengan kerenah Fumihiko yang sering mendatangkan masalah kepada keluarga. Saya tertarik dengan latar belakang yang mendamaikan. Kehijauan gunung, kederasan arus sungai, pepohon sakura yang mekar serta ombak laut yang memberi seribu satu erti. Saya tertarik dengan kisah percintaan ini apatah lagi ketika jiwa remaja saya masih bergelora.

Seribu satu dugaan hadir dalam kehidupan Takeshi yang menggugat percintaan mereka sehinggalah tiba alam remaja, Hikaru dipinang oleh beberapa lelaki untuk dijadikan isteri, namun Hikaru berkeras untuk tidak menerima pinangan lelaki lain ketika itu sehinggalah berlaku kegawatan ekonomi di mana DeneEmon terpaksa berusaha keras untuk menyelamatkan perniagaan beliau.

Ketika itu seorang lelaki, Yusaku yang berminat kepada Hikaru masuk campur. Beliau sanggup membantu DeneEmon dengan syarat Hikaru menjadi isteri beliau. Hikaru sememangnya langsung tidak berminat dengan Yusaku telah pun menolak tawaran tersebut walaupun dipaksa oleh keluarganya. Lalu beliau berpakat dengan Takeshi untuk melarikan diri dan hidup bersama di tempat lain namun belum sempat mereka melarikan diri, mereka telah ditangkap.

Akhirnya Hikaru terpaksa dikahwinkan dengan Yusaku bagi menyelamatkan perniagaan keluarga dan Takeshi terus kekal bersama DeneEmon walaupun dalam perasaan yang begitu menyedihkan. Disebabkan pelbagai kesedihan dan ketidaktentuan, DeneEmon telah mengambil tindakan drastik membunuh diri. Sesuatu yang cukup mengejutkan semua dan Takeshi terpaksa untuk mengambilalih tanggungjawab untuk menjaga keluarga Saegusa.

Lebih pedih, Takeshi ketika itu terpaksa dikerahkan untuk menjadi tentera Jepun untuk berperang dalam Perang Dunia kedua dan kemudian Takeshi diberitakan terbunuh dalam peperangan tersebut. Hikaru yang mendengar berita tersebut menjadi begitu sebak. Hikaru ketika itu berkhidmat sebagai pekerja syarikat Yusaku.

Saya masih ingat ketika itu rancangan ini disiarkan setiap Isnin dan Selasa jam 4 petang di RTM1.

Kemudian apabila saya menjejak tingkatan 5, Sekolah saya telah dipilih untuk menjadi perintis kepada projek persekolahan Satu Sesi di mana, kami akan memulakan kelas jam 08 pagi dan tamat jam 04 petang. Jadi habislah terus peluang saya untuk menonton kesudahan kisah ini. Seingat saya ketika itu, Fumihiko terserempak dengan Takeshi di sebuah bar selepas perang berakhir dan ia mengejutkan semua kerana Takeshi masih hidup. Ketika itu Hikaru datang berjumpa pada malam hari untuk berbincang soal perniagaan tetapi kenangan lalu tetap tersimpul indah. Selepas menari bersama, Hikaru dijadikan tawanan oleh penjahat yang cuba merompak bar Takeshi dan Takeshi berjaya menyelamatkan Hikaru namun tercedera. HANYA SETAKAT ITU!!!

Saya tercari cari apa kisah berikutnya dan pengakhirannya.

Saya tertanya tanya apa akhirnya. Biasalah kalau kita dah biasa mengikut cerita bersiri, pasti teruja untuk mengikuti episod seterusnya.

Sehinggalah saya berusaha untuk menulis surat kepada RTM untuk minta diulang siar drama ini. Namun saya tidak mendapat apa apa jawapan.

Kemudian ketika zaman Internet bermula, saya cuba mencari pautan cerita ini namun hampa. Mungkin kerana ia dalam Bahasa Jepun dan menyukarkan carian saya.

Sehinggalah pada Disember 2014, saya terjumpa semula pautan ini (http://raredoramas.info/page/ai-no-arashi-1986). Terdapat kesemua siri dari episod 1-69. Hampir 20 tahun barulah saya dapat ketahui kesudahannya. Memang saya betul betul teruja dan tontoni semula sejak dari episod pertama hinggakan isteri saya kehairanan melihatkan saya begitu tekun menonton drama tersebut walaupun tanpa sarikata. Hehehe…

Di You tube pun ada diupload dari siri 01-69.

Cuma sekarang saya sedang menonton sekuel tambahan kisah ini yang dilakonkan pada tahun 2002.

Kesudahannya? Tontonlah sendiri😉 Baru dapat menjiwai kisah ini…

Lanjut boleh ke pautan ini.. https://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=ms&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fhome.att.ne.jp%2Fzeta%2Fmucho_gusto%2Faiara.html&edit-text=

Nota: Untuk paparan terbaik, lebih baik tonton daripada pautan muat turun berbanding youtube.

Lirik Lagu

Mrs. Merankorī
ano otoko (hito) wa ima mo
shōnen no
yōna manazashi

Mrs. Merankorī
kurikaesu koi wa
anata o
wasurenai sei*

1) hitohamina ashita e isogu tabibito
ayumi o yamereba
kako wa azayaka
on’na ni wa saisho no koi ga furusato

modotte yukenai
michi ga
moete iru*

2) shiawase no kaori o matō anata no kokoro
ni fukukaze
daremoshiranai kikinareta
kutsuoto doa ni hibikeba
anata wa itsumo no kao ni kaeru hazu chū:

* 1)* 2) Wa dorama-jō de no kashi no junjodesu.

愛の嵐


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

