Piala Dunia 2014: Brazil 1 Jerman 7

9 07 2014

Sebagai seorang peminat bolasepak Brazil, memang saya cukup terkejut dan hampir tidak percaya dengan keputusan yang terpapar pada layar stadium. Untuk Piala Dunia kali ini memang Jerman adalah pasukan kedua saya tetapi saya langsung tidak menyangka kekalahan Brazil sebegitu teruk.

Ketiadaan Neymar dan Thiago Silva nyata memberi kesan mendalam. Kesan bukan dari segi kemahiran tetapi dari segi moral dan psikologi. Kelihatan tiada siapa yang mampu berwatak jeneral serta menjadi seorang yang boleh menukar corak perlawanan. Kebergantungan yang begitu besar terhadap individu menjadikan impaknya begitu ketara apabila berhadapan dengan pasukan sehebat Jerman.

Jerman cukup mantap dan kunci utamanya ialah team work yang cukup jitu hingga menenggelamkan kelebihan individu Brazil. Pemain Brazil rata rata masih muda dan gagal menangani harapan menggunung rakyat Brazil kali ini manakala Jerman pula telah mata setelah pengalaman pahit 2010. Sudah tentu ini juga menjadi kelebihan yang membuatkan keputusan sebegitu rupa.

Cukuplah ulasan ringkas melayan kekecewaan🙂

Source AFP

(Gambar adalah sumber AFP)

p/s: Apa pun jangan lupa di Bumi Palestin, Israel cukup rancak ‘memusnahkan’ Palestin tatkala kemuncak Piala Dunia semakin menghampiri ke penghujungnya. Sama sama kita membantu dan melakukan apa yang patut serta tidak hanyut terus dalam demam bola kita.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: