Sesekali Teringat: Tok Wan

25 06 2014

Saya dalam perjalanan menghantar adik kelima ke LRT Bandar Tasik Selatan. Hari itu Sabtu 02 November 2013. Jam lebih kurang 08.30 pagi. Sambil memandu saya terdengar deringan telefon tetapi tidak dapat menyambutnya disebabkan sedang memandu. Kemudian berdering pula telefon adik saya dan berita duka yang saya dengar, Tok Wan sudah pergi buat selama-lamanya…

Sukar untuk saya kata apa apa. Terdiam dan terasa begitu sedih lalu saya katakan pada Adik saya, “Awie, jom kita balik kampung”. Adik saya menjawab,”ya” lalu dia terus hubungi rakannya memaklumkan tidak jadi berjumpa.

Sesampainya di rumah, terus saya maklumkan kepada isteri. Tanpa berlengah terus mengemas beg dan lebih kurang jam 10 pagi saya terus bertolak ke Pendang dari Kuala Lumpur.

Perjalanan tidak begitu lancar. Kereta begitu banyak berduyun duyun bergerak ke arah utara. Hari itu cuti umum sempena Deepavali. Saya ingatkan ramai yang dah bertolak awal malam tadi untuk balik ke kampung. Sepanjang perjalanan, saya teringat suka duka bersama Tok Wan. Seorang lelaki yang cukup saya kagumi. Kesabaran dan ketenangan beliau cukup memberi inspirasi kepada saya. Boleh dikatakan sayalah cucu yang paling rapat dengan arwah. Ketika membesar, setiap kali cuti, saya akan balik sendiri ke kampung dan menemani Tok Wan. Saya belajar banyak perkara tentang kehidupan menerusi Tok Wan. Saya menulis sebuah Novel ketika di sekolah menengah berdasarkan penglaman saya dengan Tok Wan. Apa yang saya pelajari untuk mendalami sebuah makna kehidupan. Ia tidak akan dapat dicari dalam kelas, bilik darjah atau dewan kuliah. Ia hanya dapat diperolehi dengan mengalami sendiri denyut nadi kehidupan.

TokWan2Tok Wan bercerita tentang kisah pada zaman Jepun, pada zaman dahulu dan juga pengalaman lalu. Saya selalu menemankan Tok Wan ke kenduri kendara di sekitar Pendang menaiki motor (Saya tak ada lesen lagi waktu awal sekolah menengah tetapi saya menggunakan short cut jalan kampung yang polis trafik memang tak ganggu). Setiap kali cuti sekolah, memang saya akan bersama Tok Wan.

Bahagian yang paling saya suka ialah bila saya nak balik, Tok Wan akan bagi duit kepada saya. Ini membuatkan yang lain cemburu dengan saya dan perli “cucu emas”. Hehehe… Tetapi bagi saya Tok Wan perlukan peneman. Tok Wan kesunyian. Dan cukup sedih apabila, saya memenuhi hasrat Tok Wan untuk berjumpa rakan-rakan lamanya yang uzur, tak berapa lama kemudian rakan rakan lamanya meninggal. Terpancar wajah sedih pada raut wajah Tok Wan.

Kemudian, Tok Wan hadiahkan saya basikal Mountain Bike ketika saya di Tingkatan 4 untuk memudahkan saya ke sekolah dan saya jugaTokWan3 mengayuh basikal dari Alor Setar ke Pendang. Dan apabila saya cukup umur untuk ambil lesen motor, Tok Wan beri sedikit wang untuk tujuan itu dan apabila saya dah ada lesen motor, memang Tok Wan cukup gembira. Lebih jauh dapat saya bawa Tok Wan. Dan apabila cuti sekolah, lebih jauh lokasi kenduri dapat saya temankan Tok Wan. Tok Wan begitu gembira dapat bertemu rakan rakan lama. Tok Wan memang tak tahu menunggang motorsikal. Ke mana pun Tok Wan pergi hanya dengan basikal tua yang berpuluh puluh tahun usianya. Maybe dari zaman Jepun lagi.

Apabila saya terpaksa berhijrah ke Kota metropolitan ini, saya semakin jarang bertemu Tok Wan. Tok Wan keseorangan di kampung. Di dalam kota besar ini, memang saya sering teringatkan Tok Wan. Saya pernah berjanji nak bawa Tok Wan ke Kuala Lumpur. Saya masih ingat lagi reaksi Tok Wan apabila saya menceritakan tentang betapa banyaknya lorong jalan di Kuala Lumpur berbanding Pendang. Begitu juga bagaimana kehidupan warga kota. Tok Wan teruja tetapi lembu dan kerbau Tok Wan menjadi penghalang. Tok Wan cukup risaukan lembu dan kerbaunya.

Ketika saya bawa Tok Wan ke Langkawi pun, selepas sehari Tok Wan dah resah. Tok Wan teringat lembu dan kerbaunya. Apatah lagi apabila saya katakan pada Tok Wan yang rumah saya bertingkat tingkat. Terus Tok Wan kata gayat dan susah kalau tak dapat pijak tanah. Apabila balik Kedah sahaja, saya memang akan ada acara wajib iaitu menziarahi Tok Wan. Bawa cicit cicit berjumpa Tok Wan. Sebab itu bila saya ada, Tok Wan akan bertambah selera makannya.

Untuk hilangkan kerinduan kepada Tok Wan, saya setkan Wallpaper pada PC saya di pejabat. Sekurang kurangnya saya akan sentiasa dapat menatap wajah yang saya sayangi ini.

Bila Tok Wan sakit, saya lah yang selalu memujuknya ke klinik. Memang jenis Tok Wan tak suka ke klinik dan hospital. Tetapi apabila saya bercerita tentang penyakit dan ubat, Tok Wan akan ikut saya ke klinik ambil ubat. Tok Wan akan ikut cakap saya tentang ubat. Namun apabila Tok Wan sakit teruk, saya rasa cukup sedih. Tok Wan dah tak dapat bangun.

TokWan4

Akhirnya pada aidilfitri 2012, saya balik kampung dan Tok Wan boleh berjalan sedikit sedikit. Terus saya ajak Tok Wan ke seberang kampung untuk menziarahi adik beradiknya yang terlantar sakit. Tok Wan cukup gembira. Saya rasa cukup puas hati. Kemudian selepas habis raya, saya kembali ke Kota. Saya terima berita Tok Wan kembali sakit dan tak dapat bangun. Sukar saya nak gambarkan perasaan saya. Hanya doa yang mampu diutuskan.

TokWan

Kemudian kesihatan Tok Wan turun naik hinggalah saya diberitahu pemergian Tok Wan pada usia 94 tahun.

Akhirnya saya tiba di Kampung Tanjung Radin, Pendang jam 5 petang ketika Tok Wan hendak dimasukkan ke dalam keranda. Sempat saya kucup wajah Tok Wan yang kelihatan cukup tenang dan berseri. Alhamdulillah. Memang wajah Tok Wan nampak cukup tenang setenang tenangnya.

Al Fatihah buat Haji Ahmad bin Taib (1919-2013)


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

