Bergembiralah Israel…. Buat Sementara Waktu

4 07 2013

morsi2

Apabila bangun dari tidur pagi tadi, sesudah solat Subuh, saya melayari Internet dan terpaparlah berita berita kejatuhan Kerajaan Islam Mesir akibat rampasan kuasa pihak tentera. Cukup mengganggu emosi apabila sebuah kerajaan yang dipilih secara demokratik dan berpaksikan Islam dijatuhkan sebegitu rupa. Maka bergembiralah Israel meraikannya. Namun awas, ia sebenarnya hanya sementara. Halanglah kebangkitan Islam, ia tidak akan berjaya. Islam pasti akan tetap bangkit. Itu janji Allah!

Apabila menerajui tampuk pemerintahan setelah legasi dikatator Hosni Mubarak, cukup banyak yang dilakukan oleh Dr, Morsi Al-Hafiz untuk mengembalikan sinar Islam di bumi anbiyak itu. Pembukaan semula sempadan di Gaza banyak memberikan ruang kelegaan kepada penduduk Gaza yang dibunuh secara senyap oleh Israel.

Dasar keras terhadap Israel menjadikan negara kejam itu tidak senang duduk. Penentangan terhadap kekejaman Bashar al Asad juga menjadikan Morsi tidak digemari oleh musuh musuh Islam. Mesir memainkan peranan penting dalam hal ehwal Islam seluruh dunia. Parlimen Mesir juga diwakili oleh majoriti para al-Hafiz.

Namun usaha usaha murni itu dicemburui oleh musuh Islam yang mengatur langkah untuk menyekat kebangkitan ini. Morsi digulingkan secara begitu kejam. Presiden pilihan rakyat diketepikan oleh pasukan tentera malah lebih menyedihkan lagi terdapat segolongan ulamak yang merelakan diri mereka diperalatkan sebagai boneka dalam drama ini. Cukup menyedihkan.

Draf perlembagaan Islam yang sedang dirangka kerajaan Morsi digantung. Alasan ekonomi dijadikan alasan utama pengambilalihan sedangkan mereka harus faham, untuk memperbaiki semula kerosakan lebih 30 tahun kerajaan Hosni Mubarak, pastinya tidak dapat diselesaikan dalam tempoh yang singkat. Ia memerlukan sedikit masa. Itu hanya alasan semata-mata.

Morsi kini menjadi tahanan rumah telah berikrar untuk terus berjuang walau terkorban nyawa. Kita berharap beliau dan para pejuang Islam yang lain terus bersabar mengharungi keadaan ini. Ini lah perjuangan. Pahit dan getir sudah pasti manakala kemenangan akan tiba setelah melalui jalan kesabaran yang tinggi.

Umat Islam seharusnya kembali bersatu dan menjadikan kisah ini sebagai iktibar dan teladan buat mengharungi masa hadapan.

morsiApabila berkuasa, legasi pemerintahan Hosni Mubarak masih lagi banyak menguasai media media arus perdana dan sistem kehakiman Mesir. Natijahnya, perjalanan pentadbiran Morsi tidak begitu lancar dan imej imej negatif disebar luas menerusi media untuk membangkitkan sentimen anti Morsi dan Ikhwanul Muslimin. Ditambah pula dengan suntikan halus anasir anasir luar terutamanya Israel dan Amerika, Morsi menjadi mangsa apa yang digelar ‘kebangkitan rakyat’.

Saya sempat melayari berita berita dari media barat yang begitu ‘meraikan’ kejatuhan Morsi. Ternyata itu yang dikehendaki oleh musuh musuh Islam tetapi malangnya masih ramai umat Islam belum dapat memahaminya secara jelas. Apa yang berlaku di Syiria dan Myanmar seharusnya membuka mata kita sebagai seorang Muslim.

Marilah kita sama-sama berdoa dan melakukan solat Hajat serta jika boleh melakukan Qunut Nazilah ketika Solat Jumaat esok untuk memohon kepada Allah agar Islam diberikan tempat yang sepatutnya dan diberikan kemenangan dalam perjuangan.

Janji Allah Pasti! Islam akan kembali bangkit.

Bergembiralah Israel… Buat sementara waktu…

Teruskan perjuangan!

Allahuakbar!

Allahuakbar!

Allahuakbar!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: