Belasungkawa: Azizi Haji Abdullah – Al-Fatihah…

21 08 2011

Tatkala menerima berita sedih ini, saya berada di sebuah Pusat Membeli Belah. Saya agak terganggu dengan berita pemergian Azizi Haji Abdullah. Maknanya tiada lagi satira politik yang tajam yang dapat saya baca dari sisi penglihatan beliau. Blog beliau yang saya letakkan sebagai salah satu pilihan saya, akan terus sunyi dan sepi.

Baca tulisan saya sebelum ini mengenai arwah…. Sama-sama Doakan Kesihatan Azizi Haji Abdullah dan Sasterawan Sejati.

Salah satu yang membuatkan saya begitu ternanti-nanti karyanya ialah beliau bijak menggambarkan suasana kampung yang kebetulan saya senegeri dengan beliau. Keindahan suasana di kedah digambarkan dengan cukup mengasyikkan membuatkan rindu saya terhadap kampung terubat apabila membaca karyanya. Keindahan Gunung Jerai, kehijauan sawah padi, kepelbagaian unggas menambah perisa terhadap coretan yang beliau nukilkan. Cukup menyentuh kalbu.

Di samping itu karya satira politik beliau cukup tajam dan menikam. Cukup menarik!

Tapi kini segalanya sudah tiada. Allah Maha Mengetahui. Sudah tiba masanya untuk beliau pergi. Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang orang yang beriman dan beramal soleh.

Terasa sayu apabila kembali menjenguk blog beliau… Blog Azizi Haji Abdullah.

Akan saya ingat SMS yang pernah beliau kirimkan kepada saya, “Baca dengan kritis!”

Al-Fatihah…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

