Cara Back Up Data Base WordPress

1 07 2011

Semalam, saya berkunjung ke blog sahabat sekelas saya Rozeman di Dunia Kami. Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati skrin berikut keluar.

Lalu saya menghubungi beliau tentang kejadian tersebut. Memang agak sukar kerana Database pun hampir musnah. Lalu saya pun bertanya, enjin yang digunakan dalam blog beliau. Beliau menjawab WordPress. Alamak ! Saya pun guna WordPress.

Beliau mengesyaki ia mungkin disebabkan plugins atau script yang banyak dalam blog beliau. Ia mungkin menjadi punca. Ya mungkin.

Cuma bagi saya yang dah lama berblog tak pernah pun buat back up Data Base, lalu saya pun terpaksa cepat cepat belajar bagaimana hendak melakukan back up Database.

Ikut langkah di bawah:-

1. Log in ke control panel anda

2. Pilih phpMyAdmin di bahagian Databases

3. Klik pada database mana yang anda ingin lakukan back up.

4. Anda akan dapat paparan ini dan klik pada tab Export.

5. Pastikan:

a. Anda “select All” pada bahagian Export.

b. Tandakan pada “SQL” Radio Button.

c. Tandakan pada pilihan “Add DROP TABLE/VIEW/PROCEDURE/FUNCTION” pada bahagian Structure

d. Tandakan pada pilihan “Complete inserts” pada bahagian Data.

e. Pastikan pada bahagian Save as file ditandakan dan compression ditandakan “None”

f. Klik Butang “GO”

* Paparan pada interface anda mungkin berbeza bergantung kepada webhosting anda.

Akhirnya kesemua DB anda akan disimpan dalam komputer anda.

Lakukanlah secara berkala seminggu sekali atau sebulan sekali mengikut kesesuaian anda. Untuk back up secara automatik, saya akan tunjukkan apabila saya berjaya lakukannya nanti.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

