Menyesal

11 03 2011

Entah mengapa… Bila tekanan memuncak, saya telah meletuskan letusan gunung berapi.

Saya memang jenis yang sukar nak marah tetapi dengan pelbagai tekanan kerja, kewangan dan lain-lain, saya telah jerkah anak saya Syasya Hana hanya kerana Syasya lambat datang kepada saya. Syasya jadi terkejut dan terus menangis. Waktu tu saya memang tengah dalam api kemarahan. Rasa macam nak hempuk pintu kuat-kuat, nak pecahkan cermin dan buat macam-macam. Rasanya kalau ada peragut datang, saya rasa mati saya belasah. Hmmm… Entahlah…

Terus saya keluar dari rumah dan ke gimnasium dan berlari sepuas-puasnya di atas threadmill. Memang saat saya melepaskan tekanan adalah saat saya bersukan. Kepuasan bersukan memang banyak melupuskan tekanan saya. Namun dalam suasana kerjaya hari ini, ramai yang pergi kerja pagi dan balik dah malam, bila lagi waktu nak bersukan? Dengan masa bersama anak-anak lagi, bersosial lagi dan lain-lain. Kalau tak bersukan pulak saya akan rasa badan lemah tak bermaya dan cepat letih.

Teringat saya pada tulisan sahabat saya MELIHAT TAPI BUTA. Setelah berlari sepuas-puasnya, timbul rasa bersalah kepada anak saya. Ya Allah! Aku dah tersilap. Betul betul tersilap. Saya tak mahu dia trauma. Bila balik sewaktu Syasya sedang sibuk melakukan kerja rumah yang diberi cikgunya. Syasya cakap, “Walid tak boleh marah anak-anak, kena cakap elok-elok”. Hmmm… Terkedu juga saya. Memang silap saya. Rasa nak menangis pun ada kerana apalah dosa anak yang baru berumur empat tahun setengah tu.

Saya kena perbaiki diri. Kena tangani stress dengan lebih baik. Walau sebanyak mana pun perkara yang ada dalam kepala, saya kena lebih bijak menguruskannya dan juga corak hidup di kotaraya yang cukup menghimpit. Masih banyak yang perlu saya belajar dalam hidup ini…

Memang saya menyesal. Maafkan Walid Syasya. Maafkan abang, sayang…


Tindakan

Information

4 responses

15 03 2011
Mohd Sufri

Saiful,

Nampak gaya Saiful kena apply Kursus Pengurusan Stress..

15 03 2011
Saiful

Sufri,
Dah apply dah… Tapi entah kenapa jadi jugak,. Hehehe… Kes yang jarang jarang terjadi…

17 03 2011
Mohd Sufri

Sometime, stress is beyond our control..

14 04 2011
Saiful Azrul

Sufri,
Benar !

Tinggalkan Jawapan

