Perangkap Yang Tidak Disangka.

23 02 2011

Saya pernah menulis Masalah Lipas Dalam Kereta.

Saya mendapat beberapa respon dari rakan-rakan. Megat dah beri saya racun lipas yang cukup mujarab bagi mengatasi masalah lipas dalam keretanya. Terima Kasih Megat. Saya masih belum mencubanya.

Adam pula menyarankan agar saya menggunakan Bygon khas untuk menangani masalah lipas. Sebelum ni saya guna yang nyamuk, memang tak jalanlah. Tapi saya juga masih belum mencubanya…

Sebab apa saya tidak mencubanya?

Sebab saya telah menjumpai perangkap yang tak disangka !

Dalam masa beberapa hari saya mampu memerangkap/membunuh lebih kurang 200 lipas (Kebanyakannya yang bersaiz kecl dan halus). Mungkin ramai yang terkejut dengan jumlah lipas tersebut. Ya! Memang benar. Sebab itu ia menjadi masalah kritikal bagi saya. Penuh dengan lipas kereta saya.

Apa perangkap tu?

Kisahnya begini… Pada suatu hari, saya ke pasar malam untuk membeli makanan dan dalam masa yang sama, saya membeli air soya dalam cawan untuk menghilangkan dahaga. Sesudahnya saya selesai berurusan di pasar malam, saya pun kembali ke rumah dengan menaiki kereta. Setibanya di rumah, saya meninggalkan cawan air yang hanya berisi ketulan ais di dalam kereta.

Keesokannya, saya terkejut apabila melihat hampir 50 ekor lipas kelemasan dalam cawan tersebut. Ia masuk melalui straw dan apabila keluar dari bahagian bawah straw, terus lemas. Jadi apa lagi, terus saya beli satu lagi air dalam cawan dan minum sampai habis hingga tinggal ketulan ais sahaja. Tunggu ais tu cair dan biarkan semalaman. Saya lihat, hasil yang sama.

Alhamdulillah…

Saya berjaya memerangi masalah lipas walaupun tidak sepenuhnya. Masih ada dua tiga ekor yang tinggal. Cuma risau takut telur yang masih ada akan menetas untuk datangnya generasi baru.

Nak lihat? (Yang ni waktu dah tinggal sikit)

Memang perangkap yang tak disangka !


Tindakan

Information

4 responses

5 05 2012
sharinginfoz

thanks, nanti saya cuba

7 04 2013
amer

thanks . nak cuba lah . kereta hambo ni banyak betul lipas tu

7 08 2015
Masalah Lipas Dalam Kereta | Diari Saiful - Keredhaan Allah & Ketenangan Hati: Impian Abadi

[…] Saya pernah menulis Masalah Lipas dalam kereta. dan juga Perangkap Yang Tidak Disangka. […]

5 05 2016
Penyelesaian Masalah Lipas Dalam Kereta | Diari Saiful - Keredhaan Allah & Ketenangan Hati: Impian Abadi

[…] pernah menulis Masalah Lipas dalam kereta. dan juga Perangkap Yang Tidak Disangka serta Masalah Lipas Dalam […]

Tinggalkan Jawapan

