Tahniah PASKAL TLDM

22 01 2011

Tahniah diucapkan kepada pasukan PASKAL TLDM yang berjaya melakukan misi menyelamat Kapal MT Bunga Laurel (Bunga Laurel tu macam mana?) daripada tawanan Lanun Somalia semalam. BErita-berita tersebut boleh dibaca di sini, sini dan sini. Mungkin sahabat saya Rozeman yang ada pengalaman belayar tahu keadaan genting sebegitu. Nampaknya dengan strategi yang betul, ia dapat dilakukan dengan jayanya.

Pastinya beberapa rakan saya dan juga jiran dalam pasukan TLDM berasa bangga dengan kejayaan ini.

Sebenarnya saya dulu tertanya-tanya mengapa Lanun Somalia ini begitu mengganas dan sukar dibendung. Setelah saya lakukan beberapa pembacaan, dapatlah saya simpulkan ia sebenarnya berpunca dari rasa tidak puas hati segolongan rakyat Somalia ke atas sikap rakus kapitalis yang mengutip kekayaan hasil bumi Somalia tanpa memberikan ganjaran setimpal buat Rakyat Somalia. Atas rasa dendam dan tidak puas hati itulah mereka bertindak balas melalui cara ini.

Ketidakadilan ini, harus dilihat secara serius oleh pihak yang bertanggungjawab (ada ka, pihak yang nak bertanggungjawab?) agar kesejahteraan di rantau itu lebih terjamin.

Apa pun Tahniah buat pasukan PASKAL TLDM kerana membanggakan Negara!

p/s: Teringat kisah wira negara yang menyelamatkan keadaan di Somalia sewaktu Jeneral Farah Aided berkuasa suatu ketika dahulu tetapi apabila difilemkan oleh Hollywood, fakta sebenar diolah seolah-olah Amerika yang menjadi wira….


Tindakan

Information

One response

24 01 2011
Mohd Sufri

Dalam wayang, US jer hero dan takkan kalah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: