Berani Bunuh Diri

4 01 2011

Ahad lepas, saya pulang dari Pulau Pinang menuju kotaraya. Lebih kurang jam 5 petang saya bertolak dan saya dah berniat nak isi minyak di mana-mana Hentian Rehat yang ada stesen Minyak. Yang pertama di Gunung Semanggol @ Bukit Merah. Tu dia… Penuhnya dengan penunggang motorsikal! Beratus-ratus jumlahnya. Lalu saya batalkan hasrat untuk mengisi minyak di situ.

Saya meneruskan perjalanan ke hentian rehat yang lain keadaan sama berlaku. Sampai Hentian Sungai Perak, saya terpaksa mengalah dan perlu juga mengisi minyak. Kenalah beratur panjang apatah lagi hampir semua stesen minyak dipenuhi dengan begitu banyak penunggang motorsikal. Tak kan lah ramai sangat yang menganjurkan konvoi. Ketika itu hujan rintik dan dapat saya lihat kelakuan mereka. Nampak cukup bebas dan yang perempuan pula bergurau dengan lelaki perkara yang tak sepatutnya. Gerun sungguh saya melihat situasi tersebut.

Selepas mengisi minyak, saya meneruskan perjalanan.

Keadaan macam balik selepas musim perayaan. Agak sesak lebuhraya dan dalam benak saya, mesti PLUS banyak untung dan bolehlah turunkan sikit kadar tol. Hehehe… Kalau macam saya yang dok balik Utara dari Tol Jalan Duta ke Alor Setar Utara pergi balik dah hampir cecah RM110. Banyak tu…

Apabila sampai selepas Tanjung Malim, sekumpulan Mat Rempit mula menunjukkan belang mereka. Mereka menunggang dengan kelajuan tinggi dalam kesesakan jalanraya tersebut dan mencelah dengan cukup rapat. Barangkali mereka cukup pakar menyukat ruang yang diperlukan untuk motor mereka melepasi kenderaan lain tanpa ada kemalangan. Kemahiran mereka amat mengkagumkan. Cukup berani mencelah kesibukan lebuhraya dengan berkelajuan tinggi! Ada orang kata mereka Berani Mati tetapi bagi saya bukan lagi berani mati tetapi BERANI BUNUH DIRI!

Kalau terdapat sedikit kecuaian sahaja, sudah pasti nyawa jadi taruhan. Segalanya dah tak bermakna lagi. Yang cukup menghairankan saya, begitu ramai yang merempit. Kereta saya pun nyaris bergesel dengan motor mereka. Fuh! Saya pula yang seram sejuk. Tak tahulah apa yang bermain dalam fikiran mereka. Langsung tak memikirkan risiko.

Berani sungguh! BERANI BUNUH DIRI…


Tindakan

Information

2 responses

5 01 2011
Fakur

depa silap trek kot.

5 01 2011
Saiful Azrul

Fakur,
Depa syok trek ada banyak penonton kot. Trek depa tak dak penonton. Hehehe…

Tinggalkan Jawapan

