Halatuju Bolasepak Negara

30 12 2010

Saya jarang menulis bab bola dalam Diari saya ini tetapi akibat terlalu teruja, saya rasa nak mencoret sedikit sebanyak di sini. Biasanya saya tulis/komen bab bola hanya di HKC.

Tahniah dan Syabas diucapkan kepada skuad negara kerana pertama kalinya menjuarai Piala Suzuki AFF.

Tahun 2007 ketika berkursus di Singapura, Pasukan Singapura berjaya menjuarai Piala AFF (Waktu tu Piala Tiger AFF) menewaskan Thailand. Gol  pasukan Singapura di Thailand oleh Khairil diulang-ulang setiap masa di kaca TV Singapura. Dalam akhbar pula diceritakan hampir setiap perkara yang bersangkut paut dengan bolasepak hingga ada pemain menggunakan seluar dalam yang tidak dibasuh kerana percaya ia membawa tuah pun diceritakan. Pendek kata, semuanya pasal bola.

Ketika itu, saya terasa betapa lamanya kita akan menanti saat sedemikian. Amat merindui kegemilangan bolasepak negara dan juga kehangatan sambutan peminat seperti sehingga awal 90-an. Ketika itu, bolasepak negara mendapat sambutan hangat di seluruh negara. Apabila gejala rasuah melanda, saya dapat lihat peralihan sokongan peminat bolasepak negara. Ramai yang merasakan tertipu hidup-hidup akibat rasuah. Penggantungan ramai pemain berbakat besar hampir melumpuhkan bolasepak negara.

Ayah saya contohnya, terus melupakan bolasepak tempatan dan hanya menumpukan kepada bolasepak Piala Dunia. Saya lihat trend yang sama berlaku kepada individu yang lain. Dalam hati saya, ia merupakan suatu saat yang cukup mendukacitakan tetapi saya terus mengikuti perkembangan bolasepak tempatan walaupun ketika itu FAM tampak semakin hilang punca.

Kedah pula ketika itu ibarat yo yo. Sekejap naik sekejap turun dan akhirnya terjerumus hingga ke Divisyen dua dan nyaris jatuh ke peringkat Piala FAM. Tetapi semangat bola saya terhadap bolasepak tempatan ketika itu tetap tinggi dan pada 2001, HKC mula aktif untuk kembali menghangatkan bolasepak tempatan khususnya di Kedah. Saya terus bersama HKC sehinggalah Kedah kembali bangkit hingga kemuncaknya mengecap kegemilangan Double Treble.

Namun pada masa yang sama, saya tetap mengharapkan kebangkitan skuad negara sehinggalah ia diambil alih oleh Coach K. Rajagopal. Saya mengikuti perkembangan K. Ragopal dengan penuh minat setelah beliau mengambil alih pasukan remaja kebangsaan setelah Joven Pereira dibuang oleh FAM. Saya melihat progres pasukan remaja ketika itu cukup memberangsangkan.

Pada saya, Rajagopal adalah seorang jurulatih yang pintar berfikir dan amat mementingkan disiplin serta bijak memotivasikan pemain. Pengalaman saya bertemu beliau banyak menguatkan kekaguman saya terhadap beliau. Namun harus diakui dengan situasi FAM yang agak pincang, tugas beliau amat sukar tetapi beliau mampu menjelmakan kejayaan buat negara. Tahun lepas setelah 20 tahun menanti, kita berjaya membawa pulang pingat Emas sukan SEA. Suatu kejayaan yang amat besar.

Di Sukan Asia, walaupun kita berdepan dengan pelbagai rintangan serta kontroversi pengadilan, semangat juang anak didik K. Rajagopal harus dipuji dan apabila Piala Suzuki AFF bermula di Jakarta, kita dibelasah 5-1 oleh Indonesia. Apa yang terjadi ketika itu ialah skuad negara dihentam teruk akibat kekalahan tersebut. Di HKC, saya menegaskan kekalahan tersebut langsung tidak menjejaskan kekaguman saya terhadap K. Rajagopal. Cuma kesilapan menurunkan penjaga gol (Bukan bermakna penjaga gol tersebut tidak bagus tetapi setelah lama cedera, tiba-tiba didedahkan dengan perlawanan kompetitif memang berisiko tinggi sedangkan ketika itu prestasi Khairul Fahmi memuncak) dan kesilapan individu menyebabkan kita dibelasah. Rajagopal menyedari kesilapan itu dan memperbaikinya dan seterusnya kita berjaya melayakkan diri ke peringkat separuh akhir.

Ketika itu masih ramai yang pesimis dengan skuad negara. Bagi yang memahami, sudah pasti ia merupakan suatu pencapaian yang harus dibanggakan kerana skuad ini ketika itu adalah boleh dikatakan skuad kedua kerana ramai pemain regular cedera. Pemain negara terus meningkatkan prestasi sehingga pencapaian menundukkan Indonesia di Stadium Nasional Bukit Jalil menyedarkan ramai antara kita yang skuad ini mampu pergi jauh.

Ketika itu barulah aura bolasepak kita kembali terasa. Cukup mengujakan bagi peminat-peminat bolasepak yang sentiasa mengikuti perkembangan bolasepak tempatan, maklumlah walaupun ramai peminat bolasepak di Malaysia tetapi depa lebih meminati BPL dan Liga luar.

Akhirnya, malam tadi sejarah tercipta dan keterujaan semua terhadap bolasepak tempatan memuncak. Saya walaupun bukan pemain atau jurulatih menerima banyak ucapan Tahniah. Cukup menggembirakan apatah lagi diisytiharkan Jumaat 31 Disember 2010 sebagai cuti umum sempena kejayaan tersebut. Hari ini ketika saya hendak mencari suratkhabar, saya terpaksa meredah 15 kedai barulah dapat naskhah yang saya ingini. Penjual-penjual akhbar cukup gembira kerana, hari ini akhbar laris di pasaran penangan bolasepak negara.

Cuma saya hendak simpulkan agar kita semua jangan terlalu ghairah meskipun ia detik yang sudah terlalu lama kita nantikan. Kalau memuji tinggi melangit kita bimbang ia membawa rebah. Bagi pemain, anda berhak terima ganjaran tetapi usah lupa diri. Usah leka dengan pujian hingga akhirnya memakan diri . Bagi peminat pula, teruskan menyokong pasukan negara! Jangan hanya di saat kegemilangan sahaja di belakang pasukan tetapi apabila tewas segunung kejian dan makian menjadi rencah. Berdirilah di atas kenyataan yang kita masih jauh ketinggalan dan tetap memerlukan sokongan anda. Bagi pihak media pula, teruskan memberi liputan meluas kepada bolasepak negara.

K. Rajagopal meminta tempoh empat tahun untuk menakluki Asia. Saya percaya, sekiranya perancangan beliau berjalan lancar, kita mampu menggapai impian tersebut tetapi FAM seharusnya berfikir lebih jauh. Untuk peringkat Asia dalam masa terdekat, mungkin kita boleh mencapainya namun untuk mencapai kelas dunia, ia amat memerlukan pembangunan di peringkat akar umbi. Faktor saiz cukup penting dan untuk merealisasikannya, ia memerlukan dimulakan dari peringkat kecil lagi. Justeru FAM menyedarinya dan mula bertindak dengan lebih serius.

FAM juga memerlukan perubahan sikap di kalangan pegawai atasan. Ketika Majlis Anugerah Bolasepak Negara 100 Plus FAM baru-baru ini, saya mengikuti dengan penuh minat ucapan Tan Sri Annuar Musa tentang transformasi yang beliau idamkan dalam FAM. Beliau menceritakan tentang bagaimana transformasi dalam pasukan Kelantan berjaya dilaksanakan. Ketika itu juga, saya teringatkan tentang Arwah Dato’ Paduka Ahmad Basri Akil, insan yang sarat dengan idea bernas tentang bolasepak. Malangnya dek kerana sebab kelantangan beliau, beliau disisihkan dan segala idea beliau diketepikan. Saya harap situasi yang sama tidak berlaku kepada Tan Sri Annuar Musa demi kebaikan bolasepak negara.

Jangan rugikan bolasepak negara hanya kerana dendam peribadi. FAM harus berubah dan gunakan momentum yang wujud ini sebaik mungkin. Wujudkan Pelan Induk bolasepak negara dan ketepikan kerenah-kerenah birokrasi yang wujud. Bolasepak adalah satu industri yang cukup besar dan jangan persiakannya!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

