Taktik Jualan Yang Tidak Digemari

9 12 2010

Sabtu lepas, ketika di MAHA 2010, di Dewan C, saya mendukung anak sambil meninjau gerai pameran. Setibanya di hadapan sebuah gerai pameran, tiba-tiba saleswomen di situ menarik tangan saya dan meletakkan setompok krim di atas tangan saya. Saya agak tergamam sebab tiba-tiba seorang wanita bukan muhrim mai dan pegang tangan lalu diletakkan produknya atas tangan saya. Dia menyedari yang saya tidak selesa lalu berkata, “Tak pe, lelaki yang akan gosok”, lalu dia meminta rakan sekerjanya mengosok tangan saya dengan krim tersebut.

Tangan saya pun digosok oleh lelaki tersebut dan kemudian kelihatan tempat digosok itu lebih cerah dari kawasan yang tidak digosok sambil dia menerangkan kehebatan produknya.

Kemudian dia menerangkan harga produknya. Sebotol kecil RM15.90 dan jika beli 3 botol harganya cuma RM45 dan akan dapat percuma satu botol!

Tetapi saya menolaknya kerana tidak berminat.

Ingatkan sudah boleh beransur tetapi dengan pantas dia menarik lagi tangan saya dan menyuruh saya melihat cermin wajah saya. Dengan pantas, dia meletakkan setompok krim tersebut di muka sebelah kanan saya. lalu dia menggosok dan dia meminta saya melihat perbezaannya. Saya cuma mendiamkan diri sambil melihat dua orang lagi yang menjadi ‘mangsa’ dengan kaedah sama seperti saya membeli 3 botol sekaligus (Memang dah dibungkus 3 botol sekaligus).

“Wah, nampak macam berkesan taktik ni,” detik hati saya…

Dalam masa yang sama, dia dah ambil plastik dan nak bungkusan tiga botol tu dalam plastik tetapi saya dengan tegas menyatakan saya tidak berminat. Namun penjual itu terus memujuk dan meminta saya membeli satu sahaja jika tak mahu beli tiga botol. Dalam masa yang sama, saya melihat dua lelaki lain yang berada di situ mengeluarkan wang dari dompet dengan muka yang agak masam. Mungkin malu alah nak menolak.

Saya tetap dengan keputusan saya dan saya beredar walaupun penjual tersebut dua tiga kali memanggil saya kembali ke gerai pamerannya. Eh! Bukan pameranlah kalau macam tu, gerai jualannya…

Entah berapa ramai yang kena macam tu…


Tindakan

Information

6 responses

9 12 2010
De'din

kat kedah ni pown banyak..
kat city plaza, giant, kulim landmark, tesco pown ada..
taktik dia sama ja

10 12 2010
fakur

muka depa tu semuanya cerah-cerah ke ustad?

10 12 2010
Mohd Sufri

Awek cun ker tak cun?
Kalau tak cun saya tak beli
Hehehe…

10 12 2010
Saiful Azrul

De’din,
Yup, Dulu kat Giant Aloq Staq pun dah ada.
Fakur,
Betoi jugak… Muka depa pun tak nampak cerah pun. Hehehe…
Sufri,
Cun atau tak subjektif. Gatai nampak😉

10 12 2010
Mohd Sufri

Gatai sebab kena beli Ubat ‘Sapu’ tuk gatai
Heheh…

12 12 2010
Saiful Azrul

Sufri,
Tu miang kot. Hehehe…

Tinggalkan Jawapan

