Berpada-pada Lah Dalam Tindakan

21 10 2010

Suka saya mengingatkan semua termasuk juga diri saya bahawa dalam setiap perlakuan kita haruslah ada batasnya kerana jika kita bersikap melampau ia mungkin memakan diri suatu hari nanti. Kebejatan sosial kini cukup parah dan kian menghakis jatidiri kita sebagai seorang muslim.

Kebanjiran klip-klip lucah yang menyajikan aksi memualkan yang seharusnya dari segi adab tidak patut didedahkan menjadi begitu serius dan semakin membimbangkan. Ada yang terpaksa dan ada yang suka-suka dan kononnya untuk kenangan sendiri. Nasihat saya, jauhilah perkara sebegitu. Jagalah adab dan tatasusila kita.

Ada yang tidak menyangka rakaman atau gambar terlampau mereka yang dirakam secara suka-suka tersebar tanpa pengetahuan mereka. Lalu akhirnya perasaan malu yang teramat sangat menjengah diri hingga ada yang tidak mampu mengawalnya lalu mengambil keputusan mudah untuk membunuh diri.

Kata mereka, mereka tidak pernah menyebarkannya kepada sesiapa tetapi bagaimana ia berlaku? Mari saya terangkan dengan sedikit sebanyak pengetahuan yang saya ada.

1. Telefon/komputer/notebook dicuri dan segala isi panas di dalamnya akan menjadi modal insan yang tidak bertanggungjawab untuk menggunakan demi kepentingan peribadi.

2.  Virus yang akan menyebarkannya ke merata tempat di alam maya.

3.  Trade In Telefon/komputer/notebook. Biasanya kalau anda trade in barangan ini, anda akan delete/format kesemua kandungannya. Tetapi sebenarnya ia tetap ada dalam cakera keras anda. Yang dibuang hanyalah pointer kepada lokasi tersebut. Bila anda trade in terutamanya telefon, tauke-tauke telefon bimbit akan menggunakan satu perisian khas untuk mendapatkan semula kandungan di dalamnya. Jika ada kandungan panas, maka tersenyum lebarlah tauke-tauke ini kerana ia bermakna mereka menemui lubuk wang.

Itu cuma beberapa sebab dan sebab ketiga itulah yang ramai tidak menyedarinya.

Pesanan saya, tiada faedahnya merakamkan sesuatu yang di luar tatasusila kita dan ditegah Islam. Berfikirlah secara waras dan jika ada apa-apa permasalahan, kembalilah kepada ajaran yang dianjurkan oleh Islam.

Berpada-pada lah dalam tindakan!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: