Pemerdagangan Manusia

4 09 2010

Suatu ketika, saya di pasar malam dan lihat seorang lelaki yang kudung tangannya. Terdetik rasa simpati dan kasihan lalu saya beri Syasya RM1 untuk diserahkan kepada lelaki tersebut. Syasya pun apabila melihat keadaan itu, tak berkelip matanya mungkin kerana pertama kali Syasya menyaksikan situasi sedemikian hingga Syasya asyik melaungkan rasa kasihannya terhadap lelaki tersebut.

Apabila kembali ke rumah, saya terdetik semula rasa tentang lelaki tersebut. Saya merasakan ada kesilapan yang saya lakukan kerana memberikan wang kepada lelaki tersebut kerana pada perkiraan saya, wang tersebut tidak akan dikecapi oleh lelaki tersebut sebaliknya sindiket yang mengeksploitasi lelaki tersebut. Tapi tak apalah yang penting pengajaran buat Syasya ketika itu amat tinggi nilainya.

Kemudian minggu selepas itu, apabila saya ke pasar malam, saya mengubah taktik. Daripada memberi wang, saya mengubah memberinya air minuman. Barulah lelaki tersebut dapat menikmatinya berbanding wang yang akan masuk ke poket ssindiket. Sekurang-kurangnya sedikit kelegaan buat lelaki tersebut. Selepas saya berlalu, saya dapat menyaksikan betapa gembiranya lelaki itu dan meminum dengan penuh kepuasan. Mungkin di tempat ‘kurungan’ nya, segalanya dicatu.

Saya berlalu lagi dan melihat kelibat bayi yang comel putih melepak sedang disusukan oleh ibunya. Yang membuatkan saya rasa kehairanan ialah jauh sungguh perbezaan warna kulit bayi tersebut dengan ibunya. Entah-entah bayi ini diculik dan digunakan sebagai penarik simpati orang ramai menderma. Saya menyaksikan dalam bekas sedekah wanita itu ada beberapa keping wang syiling. Bila ada wang kertas didermakan terus disimpan di dalam beg. Nampak agak kembung beg tersebut. Mungkin sudah begitu banyak hasil. Saya menjangka ia juga akan masuk ke dalam poket sindiket.

Saya terfikir, apakah langsung tiada rasa simpati dalam hati sindiket tersebut menjadikan ia sebagai mata pendapatan mereka?

Sebenarnya, apabila ada yang datang minta sedekah, saya lebih mengesyakki ia adalah sindiket. Atas sebab itu saya jarang memberikan sedekah dengan cara itu. Pengalaman ayah saya sebagai seorang polis memang banyak mengajar saya. Apatah lagi ada yang berani datang dari rumah ke rumah meminta sedekah untuk itu dan ini.

Kalau sampai di rumah saya, ayah akan pelawa masuk dan kemudiannya ayah akan soal siasat. Memang kantoi! Akhirnya tembelang mereka pecah. Surat palsu sebenarnya yang mereka bawa dan bila disiasat lebih lanjut memang sah palsu. Ia jelas dari keterangan mereka yang berterabur apabila disoal ayah. Saya sendiri ada pada ketika itu menyaksikannya. Bukan sekali tetapi beberapa kali.

Dalam kes di pasar malam ini, seorang rakan saya mengaku terlihat kelibat sindiket berkenaan menurunkan kesemua mangsa ini dan memberi arahan tertentu. Kemudian, mereka berkeliaran di kawasan pasar malam itu untuk mendapatkan sedekah dan meraih simpati warga kita yang sememangnya murah hati.

Kadangkala saya terfikir, apakah kecacatan mereka itu dari kemalangan atau sejak lahir atau sengaja dilakukan oleh sindiket tersebut untuk tujuan keji itu. Hmmm… Mungkin ada… Sebab itu, saya cukup risau dengan keletah Syasya di pusat membeli belah. Cukup hiperaktif! Lari sana sini dan sembunyi sana sini. Sindiket ini cukup pantas, biasanya apabila mereka dapat mangsa, dengan segera mereka akan mengubah rupa bentuk mangsa terutamanya anak kecil seperti membotakkan kepala. Memang menjadi kerisauan yang amat sangat bagi saya. Sebab itu, saya lebih rela Syasya menangis di depan saya dan isteri daripada Syasya menangis dalam tawanan mereka.

Dari dulu sehingga sekarang, sindiket ini terus bermaharajalela. Mereka menjadikan kesusahan orang sebagai kesenangan hidup mereka. Kasihan sungguh kepada yang menjadi mangsa. hidup mereka diperah seboleh mungkin dan hasilnya menjadi nikmat kepada orang lain.

Bayangkan dalam sehari mereka boleh mengutip sehingga RM100! Sebab itu pemerdagangan manusia ini menjadi isu besar di negara kita. Itu baru satu cabang pemerdangan manusia. Ada banyak lagi yang menjurus kepada pelacuran dan jenayah lain.

Dalam kes minta sedekah, kalau saya didatangi oleh mereka, saya selalu mengelak hatta yang mendakwa untuk membina Masjid. Biasanya kalau yang nak bina Masjid, surau, anak-anak yatim saya lebih selesa meminta no akaun bank organisasi mereka dan menderma secara atas talian (online). Bagi saya ini lebih selamat dan meyakinkan.

Juga dengan cara wang pos… Kalau anda pengguna CIMB Clicks, ada kemudahan khusus untuk menderma. CIMB Cares. Di situ dah disenaraikan banyak organisasi untuk menderma. Jika anda ada organisasi yang hendak dicadangkan, mintalah pihak organisasi itu berhubung dengan CIMB. Lebih mudah, pantas, selamat dan menjimatkan!

Akhir sekali… bagi yang hendak menderma kepada sebuah Pusat Tahfiz, saya alu-alukan… Boleh merujuk kepada Institut Pendidikan Islam dan Tahfiz Al-Quran (ABADA). Yang ini saya terima surat rayuan derma daripada mereka dan saya rasa baik saya panjangkan di ruangan ini seperti mana yang rakan saya Sufri lakukan.

Apa pun yang paling utama dalam memberi sedekah adalah niat!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

