Serba Salah

26 08 2010

Semalam, saya ke Bazar Iftar di Sri Permaisuri. Hasrat di hati nak makan Nasi Lemak daun pisang yang berharga RM1. Ada dua gerai yang menepati selera saya dan isteri tapi satunya dah tutup. Jadi saya pun cuma ada satu pilihan sahaja. Cuma saya terpaksa menanti agak lama kerana di situ hanya seorang kakak yang membungkusnya sedangkan penuh gerai tu.

Saya menanti dan terus menanti. Saya berada di barisan hadapan sebelah tepi. Saya mengerti yang masih ada yang lebih awal dari saya menanti. Ada seorang tu nak beli 10 bungkus. Saya pula memesan 5 bungkus. Kemudian tiba-tiba kakak tu serah kepada saya 5 bungkus dan dengan spontan saya membayar. Lalu ramai merungut kerana mendakwa mereka menanti lebih lama.

Saya rasa bersalah kepada dua orang pembeli yang saya tahu lebih awal dari saya, lalu saya menawarkan untuk memulangkan kembali nasi lemak tu kepada kakak tu kerana saya sanggup menunggu namun ditolak oleh kakak tu. Jadi terus orang merungut dan memarahi kakak tu. Saya tawarkan sekali lagi agar yang lebih awal tu tak merungut tetapi kakak tu masih enggan.

Hmmm… Terpaksalah saya beredar dengan rasa serba salah. Entah macam mana saya secara automatik membayar sewaktu disua dengan nasi lemak tersebut. Rasa simpati pulak kepada kakak tu. Dahlah berseorangan berniaga, terpaksa melayan begitu ramai pelanggan…

Hmmm… serba salah jadinya…


Tindakan

Information

4 responses

26 08 2010
Mohd Sufri

Lain kali berbaris, jangan potong Q
Hehehe…

26 08 2010
Saiful Azrul

Sufri,
Masalahnya tiada langsung barisan. Kalau ada barisan senang…

26 08 2010
Mohd Sufri

Nie mesti Saiful berdiri paling dekat dengan kakak jual nasi lemak tu
Huhu..

27 08 2010
Saiful Azrul

Sufri,
Tak jugak, saya duduk paling hujung di bahagian depan. Kalau ada sistem beratur senang.

Tinggalkan Jawapan

