Syafi Masuk Wad

13 02 2010

Minggu lepas, Syafi demam dan kemudiannya cirit birit dan muntah-muntah. Mulanya saya dan isteri, ingatkan cuma demam atau sakit biasa sahaja. Namun setelah berlanjutan beberapa hari, kami membawa Syafi yang baru berusia 5 bulan ke klinik. Menurut doktor yang merawat, kalau ia berlanjutan, lebih baik dirujuk ke hospital.

Kami agak gelisah kerana cukup terasa perbezaan mendukung Syafi ketika itu. Terasa ringan dan bila kami periksa berat badannya sudah susut kira-kira 1.5kg! Patutlah rasa ringan dan wajahnya cengkung. Bagi minum susu, Syafi akan muntahkan kembali semua susu yang diminum dan amat kerap cirit birit.

Syafi semakin hari nampaknya semakin kurang bertenaga dan tidak ceria. Kalau senyum pun macam senyum terpaksa sahaja sednagkan sebelum ini pantang diusik, Syafi akan senyum.

Akhirnya kami merujuknya ke PPUKM. Apabila diperiksa, Doktor terus membuat keputusan untuk menahan Syafi di wad tetapi masalahnya ketika itu semua katil di wad pediatrik penuh. Doktor menyarankan Hospital Ampang atau pun Hospital Serdang. Adoi, saya sebenarnya lebih suka Syafi masuk ke PPUKM sebab mudah saya nak pantau.

Alhamdulillah kebetulan ada pesakit yang dibenarkan keluar, jadi terus Syafi ditahan di Wad Pediatrik 1. Kasihan melihatkan anak kecil terpaksa dicucuk kakinya dan juga beberapa kali darahnya terpaksa diambil. Memang kelam kabut waktu tu. Alhamdulillah mak dan abah mai jauh dari Alor Setar membantu kami.

Di Wad, rasanya dalam tiga botol air dimasukkan ke dalam badan Syafi. Setelah itu, barulah nampak Syafi lebih bertenaga dan kembali ceria.

Setelah tiga hari, akhirnya Syafi dibenarkan pulang dan akhirnya berat badan Syafi semakin naik dan Syafi semakin ceria. Alhamdulillah semuanya kembali normal. Terima kasih kepada semua yang SMS, PM, ziarah, menyumbang, telefon dan mendoakan. Jasa anda semua tetap dalam kenangan. Begitu juga kepada mak dan abah (termasuk mertua) atas segala dorongan dan bantuan.

Alhamdulillah…


Tindakan

Information

2 responses

13 02 2010
duta

+ syafi +
tetap comel walaupun kat ward! k syafi. nanti besar balas jasa baik daddy n mom!

14 02 2010
Saiful Azrul

Duta,

InsyaAllah…🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: