Permulaan 2010 Yang Mencabar

11 01 2010

2010 ini menghadirkan satu cabran yang amat besar buat saya. Permulaannya penuh dengan cabaran yang berliku yang harus saya tempuh dengan penuh kesabaran. Kalau diikutkan hati terasa cukup tertekan namun apa yang paling penting ialah menghadapi cabaran itu dengan penuh kebijaksanaan.

Dari segi aktiviti, memang cukup padat apatah lagi saya sudah menanam azam untuk kembali ke gelanggang badminton. Jadi selepas waktu kerja, saya terpaksa bergegas mengambil Syasya dan terus ke gelanggang latihan. Setelah dilanyak dengan latihan, barulah saya dan Syasya sampai ke rumah. Itu pun selepas solat Maghrib di surau tepi gelanggang latihan.

Bila malam, badan sudah jadi begitu letih dan tak bermaya. Tambahan pula kalau ada sessi futsal. Sudah pasti lebih letih. Namun yang cukup melegakan apabila kembali dapat bermain, terasa minda lebih segar dan lebih mudah menghadapi tekanan kerja dan lain-lain. Cuma cabarannya ialah masa untuk keluarga.

Satu aspek lagi ialah dari segi tekanan kerja. Dalam tahun ini sudah ditetapkan KPI untuk tugasan saya dan pasukan. Dengan soal penyelenggaraan Fasa 1, pembangunan Fasa 2, modul akaun pesakit dan beberapa tugasan lain, ia ternyata begitu padat dan tempoh yang ada dirasakan begitu singkat. Apa tidaknya dengan pelbagai halangan yang ada menjadikan ia lebih sukar. Apa nak buat, itu sudah menjadi tanggungjawab yang harus diselesaikan. Nak tak nak, kena cari jalan mencapainya. Kadang kala terasa cemburu melihat rakan sejawatan lain yang menerima gaji yang sama tetapi beban tugas mereka tidaklah begitu menekan. Yang penting berkat!

Soal wang memang menjadi cabaran paling besar pada permulaan 2010 ini. Saya mengharapkan ia hanya bersifat sementara. Yuran sekolah Syasya, baiki kereta, deposit api / air rumah baru, persediaan masuk rumah baru, insurans/cukai jalan kereta dan lain-lain bayaran yang perlu dijelaskan pada awal tahun ini amat mencengkam hinggakan ada suatu ketika Syasya nakkan biskut tetapi dalam poket saya cuma ada RM1 sahaja.

Terpaksa ikhtiar dengan isteri bagaimana nak jimatkan perbelanjaan dan mencari sumber lain. Yang menjadikan keadaan bertambah buruk ialah saya terpaksa membayar ansuran untuk rumah sewa sebanyak RM650 dan juga ansuran rumah yang bakal saya duduki sebanyak lebih kurang RM1250. Masalahnya rumah masih belum siap tetapi sudah dipotong bayaran ansurannya! Itu belum termasuk ansuran kereta dan keperluan lain lagi. Tambah parah, jumlah yang berhutang dengan saya dan isteri agak tinggi pula. Bagi yang memang dalam kesusahan, memang saya tak kisah sangat tetapi bagi yang berhutang tetapi dalam masa yang sama mampu pula pergi bercuti dan membayar sewa hotel! Aik! Bila minta, jawapannya tiada duit lagi. Ada juga yang berhutang tetapi bila diminta, senyap begitu sahaja dan setelah dua tiga kali minta, tetap senyap malah boleh lagi mempamerkan gaya hidup yang mewah dalam laman sosialnya! Geram juga dibuatnya tetapi tak lah membuatkan saya putus sahabat dengan beberapa kerat insan yang saya maksudkan. Mungkin suatu masa mereka akan sedar. Kalau depa tak mahu bayar pun, biarlah. Saya halalkanlah dan anggap bukan hak dan rezeki saya.

Hmmm… Saya tak mahu anggap wang sebagai masalah. Saya tetap percaya, ada jalan dan sumber di hadapan cuma permulaan 2010 ini memang cukup mencabar. Saya perlu lebih berfikir tentang bagaimana hendak merancang kewangan dengan lebih baik lagi. InsyaAllah, kalau kita berusaha, Allah akan beri ganjaran yang setimpal.

Apa pun, kehadiran 2010 ini dimulakan dengan pelbagai rencah cabaran yang memerlukan saya bertindak dengan penuh bijaksana dan hikmah. InsyaAllah kelak lama kelamaan cabaran ini akan bertukar dengan kemanisan.


Tindakan

Information

3 responses

15 01 2010
MAT TIARA

sabar laaa, cabaran hidup. bende normal. harap2 ada rezeki lain lepas ni…

1 07 2010
nasci

usaha..usaha..usaha (infiniti).. pasti akan ditolong-NYA

29 07 2010
Saiful Azrul

Mat tiara & Nasci,
TQ dan InsyaAllah…

Tinggalkan Jawapan

