Marah Syasya

13 08 2009

Pagi tadi, saya terbangun jam 6.15 pagi. Terus saya Solat Subuh dan dengan keletihan fizikal dan mental saya terus tidur semula. Alih-alih dekat jam 8 pagi dah.

Apa lagi, kelam kabutlah saya. Syasya memang dah bangun. Saya kena mandikan Syasya tapi Syasya buat liat tak mahu mandi. Terpaksa saya paksa. Bila masuk bilik mandi, Syasya tak mahu bukak pampers dan saya cuba buka dia tak bagi. Syasya duduk dan berkeras dalam bilik mandi tak mahu mandi.

Apa lagi, terus saya marah Syasya. Syasya memang salah satu perkara yang cukup sukar ialah nak pakaikan baju dan mandikan dia. Memang liat. Syasya terkejut dengan jerkahan saya sampai menangis terisak-isak dan tersedu-sedu. Tapi dia masih berdegil. Saya pukul Syasya (Perlahan ja) dan Syasya terus menangis. Saya jerkah lagi dan dia terus menangis.

Saya dengan cara paksa buka pampers dia dan mandikan juga dia. Kemudian saya suruh Syasya gosok gigi, Syasya berdegil tak mahu. Lalu saya ambil tuala lapkan Syasya dan tinggalkan di atas katil sambil memarahi Syasya. Syasya terus menangis.

Memang saya terpaksa marah Syasya. Dengan dah lewat, sakit badan dan kepenatan, saya memang terpaksa marah untuk Syasya tahu mandi, gosok gigi semua tu memang perlu pada waktu pagi.

Bila nak ke tadika, Syasya nak main dengan saya terlanggar dinding dan menangis pulak. Memang hari ni Syasya asyik nangis sahaja. Last sekali saya sampai pejabat 8.36 sedangkan saya masuk jam 8.30 pagi.

Bila difikirkan semula, rasa kasihan pun ada sebab tengok Syasya macam ketakutan tadi. Saya jenis susah nak marah. Kalau dah marah tahu-tahu lah. Saya sayangkan Syasya tapi saya tak mahu kasih sayang seperti yang Sazali  (Rujuk Filem Anakku Sazali) terima. Saya terpaksa juga marah.

Mungkin Syasya terkejut sebab jerkahan saya agak kuat dan saya memang jarang tinggikan suara sebegitu kepada Syasya. Ni kali kedua. Lepas saya marah tadi, Syasya terus ikut cakap saya.

Bila nak sampai tadika, saya tanya Syasya, “Tadi Walid marah Syasya ka?”
“Tak. Walid sayang Syasya” Katanya sambil mengucup pipi saya. Aduh… rasa terharu + bersalah. Tapi saya terpaksa marah demi kebaikan Syasya.

Syasya jangan liat pakai baju dan mandi lagi tau!

Walid sayangkan Syasya…


Tindakan

Information

2 responses

18 08 2009
don

salam..
mmg mc tu la peel budak2..mmg kena sgt2 bersabar..tapi kadang2 terlepas juga..tapi budak2 ni kalo kita paksa2 sgt mmg dia jadi lebih degil..tapi bila pujuk n puji sikit boleh pulak dia buat..kadang2 terlepas juga bukan sebab kita benci tapi sebab kita sayangkan anak2 kita…..

21 08 2009
mohammadfarizzudin

tu lah syasya buat perangai lgi
kan dah kna marh
kalau tuk wan lgilah grang

Tinggalkan Jawapan

