Menanti Saat-Saat Kelahiran

10 08 2009

Menanti Saat-saat kelahiran anak kedua tidak sama seperti menanti kelahiran anak pertama. Jika dulu, saya memang cukup resah dan risau menanti, tetapi anak kedua kali ini, saya lebih tenang. Cuma yang saya risaukan ialah penularan wabak penyakit yang cukup membimbangkan, apatah lagi golongan yang mengandung adalah golongan yang berisiko tinggi. Sudah ada kes mereka yang mengandung meninggal (termasuk anak dalam kandungan) disebabkan H1N1 di Malaysia.

Persiapan sudah diatur, cuma mungkin perancangan selepas bersalin akan berubah. Isteri saya merancang untuk berpantang di rumahnya di Penang tetapi perkembangan terbaru menyaksikan, kami mungkin terpaksa mengubah perancangan. Ini disebabkan emak mertua saya patah tangan kanan setelah tergelincir di bilik Air, Sabtu lepas.

Mungkin jua akan berpantang di rumah saya di Alor Setar. Hmmm… Masih lagi dalam perancangan dan harapnya ada penyelesaian terbaik. Kalau pantang di KL, alamak kelam kabutlah. Hehehe…

Sedikit merisaukan ketika menanti saat kelahiran kali ini ialah betapa letihnya isteri saya mengandung. Cepat penat dan sakit kaki. Sebab itu pengorbanan seorang ibu diangkat pada suatu tahap yang paling tinggi dan mulia. Kalau saya mengandung tak tahulah sanggup atau tak. Teringat dahulu seorang guru di sekolah rendah pernah pesan lebih kurang begini, “kalau nak tahu betapa peritnya mengandung, ambillah sebiji buah kelapa, ikatkan di perut dan bawa ia sepanjang masa dan jangan dibuangkan langsung. Buatlah selama sembilan bulan. Entah-entah sehari pun tak dapat. Jadi hormatilah ibu”

Saya mengharapkan semuanya berjalan lancar dan jika tiada aral melintang hujung bulan ini atau awal bulan depan akan bergelar kakaklah Syasya Hana. Syasya pun dah nak adik sangat. Sampai dia katakan kepada saya, “Nanti kita pecah perut Ummi, ambik adik”. Hehehe… Ada ka patut… Tak pa lah, Syasya tak mengerti lagi proses kelahiran macam saya kecik-kecik dulu, saya ingat baby keluar ikut mulut. Hehehe… Bila dah masuk sekolah baru tahu. Memang nak tergelak waktu tu.

Doakan semuanya berjalan lancar dan selamat, InsyaAllah…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

