Pahit Manis Pangkor 2009

3 08 2009

Mungkin dah basi coretan ni. Kisahnya pada minggu lepas dan hari ini baru saya berkesempatan menukilkannya.

Sebenarnya kembara ke Pulau Pangkor adalah untuk menghadiri bengkel sanggar kerja jabatan saya selama tiga hari dua malam. Jadi saya bawa bersama Syasya dan isteri menemani saya.

Manisnya Pangkor adalah disebabkan ia adalah destinasi saya dan isteri berbulan madu kali kedua. Dulu di Langkawi lepas tu Pangkor dan Alhamdulillah ada ‘hasil’nya. Cuma kali ni tuntutan kerja agak tinggi dan bengkel menjangkaui hingga ke tengah malam.

Perancangan asal nak bertolak sebelum Subuh kerana memikirkan kesesakan yang bakal berlaku namun dengan keadaan isteri yang demam dan tidak sihat serta masih ada bahan yang perlu isteri serahkan kepada rakannya, kami kena bertolak lewat. Tambah memburukkan keadaan, waktu tulah saya baru nak isi minyak, bubuh angin kereta dan top up Touch n go. Akhirnya kira-kira jam 10.15 baru dapat bertolak.

Bermula dari tol Jalan Duta, keadaan tidaklah begitu sibuk dan perjalanan bergerak lancar. Kemudian berhenti sarapan di hentian rehat Rawang. Selepas makan bekalan di dalam kereta, saya nak beli air di kedai di situ seorang lelaki menyapa saya dan bertanya sama ada nak beli handset atau tidak. Kemudian seorang lagi tanya nak beli kaca mata atau tidak. Saya dah dapat tangkap bahawa mereka adalah penagih yang menjual barangan curi, lalu saya tidak melayan mereka.

Kemudian bila berpatah balik ke kereta, saya perasan ramai kelibat puak-puak ini, terus saya tinggalkan kawsan rehat itu dengan segera. Puak-puak ni apa sahaja, depa sanggup buat!

Perjalanan diteruskan dan keluar di Bidor meneruskan perjalanan menggunakan jalan biasa. Hmmm… Azabnya bila terperangkap di belakang tiga Lori Tangki. Nak pintas sukar sebab jalan sempit. Bila dah laluan bertentangan clear, masuk kawasan double line pulak!

Kena banyak sabar sebab memikirkan kalau tak sabar, melayang nyawa. Nak pintas pun kereta auto, sukar nak pick up. Dah dapat pintas sebuah lori ada lagi dua lori di depan. Gerun rasanya bila diapit dua lori. Akhirnya dapat pun memintas ketiga-tiga lori tersebut dengan selamat.

Saya mengejar bot jam 1.45 petang. Jarak perjalanan bila tengok papan tanda lagi 126km. Jam dah 12.20 tengahari! Jenuh nak ligan masa, sebab kalau lambat, bot seterusnya pada jam 3.45 petang. Hmmm… Puas saya mengejar masa tetapi masih lagi mengikut had laju yang ditetapkan. Akhirnya saya tiba jam 1.35 petang di jeti Lumut dan terus parking di Sekolah Methodist Lumut. Parking dahulu bayar kemudian sebab penjaga ke Masjid Solat Jumaat. Saya terpaksa kerana musafir.

Alhamdulillah, selamat tiba di Teluk Dalam Resort yang bagi saya cukup menarik dan mendamaikan. Cuma mungkin dari segi maintenance agak kurang sikit. Mungkin kurang bajet disebabkan keadaan ekonomi semasa. Bila masuk bilik, risau tengok isteri yang masih demam. Bila nak beri ubat, pemanas air pulak rosak. Selepas ditukar elektrik pulak terputus. Apa pun selepas lima minit ia kembali normal.

Rakan-rakan lain sampai kira-kira jam 4 petang. Saya dah sempat berehat dah waktu tu. Petang pula, bawa Syasya mandi kolam renang. Syasya tak habis-habis nak berenang. Ada tiga kolam. Satu untuk dewasa dan dua untuk kanak-kanak. Saya cuma bagi Syasya mandi dalam kolam kanak-kanak kecil di mana Syasya boleh jalan dan bermain. Kolam kanak-kanak satu lagi agak dalam bagi Syasya. Tapi Syasya terjatuh dalam kolam tu disebabkan ada kanak-kanak lain tertolak dia. Mujurlah saya sempat selamatkan. Hehehe… Lepas tu tanya Syasya, “nak berenang lagi tak?”. Syasya jawab, “nak”. Hehehe…

Malamnya bengkel bermula dengan taklimat. Tetapi ada seorang rakan yang bayinya ‘diganggu’. Saya diminta untuk membantu bersama dua rakan yang lain. Alhamdulillah ‘gangguan’ berkurangan.

Keesokannya,

Bengkel bermula seawal jam 8.30 pagi berlarutan hingga Asar. Penat tak terkata. Kemudian Syasya yang dah bosan dalam bilik ‘membuli’ umminya yang demam memang excited nampak saya. Dia dah tak sabar nak keluar dan nak berenang. Hari ni saya bawa Syasya main dalam kolam dewasa. tapi Syasya duduk atas kepala saya. Tak dalam sangat dalam 1.5 meter sahaja kedalamannya. Hari ni dua jam Syasya berenang dan main air.

Malam bila bengkel bersambung, saya sekali lagi diminta untuk bantu rakan yang bayinya sekali lagi di’ganggu’. Saya bukanlah pandai sangat bab-bab ni. Kali pertama saya lakukan setelah isteri saya ajar kaedahnya. Bila selesai saya bacakan ayat suci, mata bayi itu memandang tajam ke arah saya. Hmmm… Lepas tu saya telefon bapa mertua saya yang lebih arif dan sedikit sebanyak petua bapa mertua saya membantu.

Kalau nak bantu orang yang diganggu ni memang perlukan seseorang yang tinggi amalannya. Saya memang tak layak nak bantu, cuma bila dah tiada pilihan lain, saya kena bantu setakat yang mampu dengan ilmu yang cetek dan amalan yang kurang ni. Alhamdulilah malam tu, selesai. Kalau tak boleh jugak, nak kena panggil tok imam kampung bantu.

Esoknya, suhu badan Syasya meningkat. Syasya demam dan agak panas. tetapi Syasya tetap aktif. Setelah habis bengkel dan nak makan tengahari Syasya muntah. Hmmm… Ubat tak bawa. Mujurlah big boss saya seorang doktor perubatan dan saya minta beliau periksa Syasya. Doktor kata ok, cuma kena dapatkan ubat.

Di jeti, Syasya tiba-tiba muntah. Habis baju saya! Maaf kepada mereka-mereka yang terkena muntah. Memang tidak dapat dielakkan. Thanks to naterah atas pemberian napkin, Jue atas pemberian air nak bilas, Kak Zett atas pemberian Kool Fever, Nor yang berikan ubat anaknya dan lain-lain yang membantu. Terima kasih.

Bila sampai di Jeti, beg saya tak sampai lagi. Kenalah tunggu dalam 30 minit lagi. Sementara itu pergi ke kereta dulu. Bila nak hidupkan enjin, tak dapat dihidupkan. Satu lagi masalah! Bateri lemah. Lalu saya telefon rakan sebab apa kereta tidak dapat dihidupkan sedangkan bateri masih menyala. Lalu saya diminta melihat pada terminal bateri. Rupanya dah ada manik-manik macam pasir dekat terminal. Jenuh dikikis tapi tak hidup jugak. Akhirnya ada satu keluarga yang parking sebelah kereta saya datang membantu. Depa ada bateri simpanan dan saya gunakan wire jumper untuk hidupkan enjin. Mereka dari Bukit Mertajam dan baru pulang dari Pulau Pangkor. Terima kasih.

Sepanjang perjalanan, saya tak berani matikan enjin. Pukul 4.15 baru dapat bertolak balik dan jam 5.30 petang dah masuk Lebuhraya melalui Bidor. Selepas persimpangan Slim River, tiba-tiba aliran trafik menjadi perlahan. Nampak ambulan bergerak di laluan bertentangan. Saya rasa ada kemalangan. Ramai yang masuk laluan kecemasan hingga menambahkan lagi kesesakan.

Akhirnya beberapa ratus meter dari hentian Behrang ada kemalangan maut. Yang saya perasan macam sebuah superbike berhampiran longkang dan kereta Unser. Kemudian nampak sekujur tubuh ditutupi plastik dan darah berlumuran di situ. Ngerinya! Tinggal satu lorong sahaja yangboleh dilalui. Memang sesak teruk!

Kemudian berhenti di Hentian Ulu Bernam untuk jamak. Mandikan Syasya dan makan sedikit sebelum bertolaj kembali ke Kuala Lumpur selepas Maghrib. Alhamdulillah jam 9 malam selamat tiba di rumah. Begitulah sedikit sebanyak pahit manis Pangkor 2009.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

