Ulasan Buku: Petua Mendidik Anak Menjadi Insan Positif

28 04 2009

Hmmm… Alhamdulillah dapat jua saya habiskan buku yang baru saya beli ini. Harganya RM19.90 dan memang dalamnya terdapat pelbagai info berguna tentang ilmu keibubapaan. Ia adalah hasil daripada Dato’ Dr. Mohamad Fadzilah Kamsah, Tuan Haji Muhamamad Zakaria dan Husna Hassan.

Sebagai seorang bapa, saya merasakan perlu untuk saya sentiasa menambah ilmu tentang bagaimana untuk membentuk diri anak menjadi positif kerana kadangkala saya merasakan ada aspek-aspek yang saya kurang ketahui. Jadi dengan adanya buku ini, sedikit sebanyak dapat saya pelajari beberapa aspek penting untuk mendidik anak.

Hmmm… Sampai jam 2.30 pagi saya habiskan masa untuk membaca buku ini. Memang tidak membosankan kerana ia dilengkapi dengan ilustrasi, gambar dan kualiti gambar yang menarik perhatian pembaca. Begitu juga dengan tips yang diberikan dan diolah dengan gaya yang tidak membosankan.

Apa pun, saya masih kena banyak belajar tentang kemahiran menjadi seorang bapa untuk mendidik anak terutamanya zaman saya dan anak saya sememangnya berbeza dan ada pendekatan yang lebih bersesuaian dengan kehendak zaman.

Sesungguhnya dalam hati, saya ada terdetik kerisauan untuk mendidik anak di persekitaran yang begitu mencabar seperti di Kuala Lumpur ini. Sebelum merubah anak, saya sendiri kena berubah dahulu…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

