Solat Jumaat

27 03 2009

Kadang kala, saya agak terlewat ke Masjid Solat Jumaat. Biasanya hari Jumaat waktu rehat adalah dari jam 12.15 hingga jam 2.45 petang. Saya akan bergerak dari ofis ke rumah (untung rumah dekat). Sampai di rumah, saya makan, mandi dan tidur sekejap.

Kemudian barulah saya akan ke masjid untuk solat Jumaat. Tetapi rasa amat kelam kabut dengan situasi sebegini. Sebab itu saya lebih suka keadaan seperti di kampung halaman saya, Kedah. Kalau hari Jumaat pagi tu boleh pi jogging dulu, kemudian boleh berehat bersama keluarga. Tengahari tidur sekejap dan makan. Dapat bersiap awal ke masjid. Jadi segalanya lebih tertur dan mudah nak tumpukan kepada ibadat pada hari Penghulu segala hari. Hmmm… Dah kerja di KL terpaksalah ikut rentak.

Tadi saya terlewat dan saya lihat dekat dah waktu nak solat. Saya keluar dari apartmen saya lihat dari tiga buah kedai mamak. Hanya sebuah yang tutup sementara untuk solat Jumaat manakala deretan Kedai makan Melayu Islam yang berniaga terus menjalankan operasi. Kalau yang organize kedai perempuan tak kisah tetapi lelaki! Pelanggan yang tengah makan pun lelaki Islam Melayu!

Hmmm… Ada enakmen yang membolehkan tindakan/denda diambil terhadap mereka yang sengaja meninggalkan Solat Jumaat. Entahlah… Bila tengok keadaan macam tu rasa amat sedih. Tak tahulah bila Masjid yang baru siap dibina dan dekat dengan deretan kedai makan tu mula digunakan bulan depan, tak tahulah macam mana keadaannya lepas ni. Adakah Solat Jumaat itu akan terus dilalaikan?


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

