Update: Kereta Rosak

25 03 2009

Hmmm… Saya tempohari memang pening bila fikirkan kereta yang bermasalah. Bab hos bocor, saya tak kisah sangat tapi bab gear yang memeningkan saya. Saya buat survey, kalau rosak gearbox dan tukar baru bagi WAJA adalah lebih kurang RM9K termasuk upah!

Adoi! mana nak cekau sampai RM9K?

Dua malam lepas, saya nak ke Klinik bawak wife medical check up. Sebelum saya start enjin kereta, saya baca Bismillah dan harapkan keajaiban berlaku. Saya teringat cerita seorang kawan tentang seorang lelaki warak yang naik motor tapi tak isi minyak pun sebab minyak motornya tak pernah habis.

Orang kata dia gila tapi orang warak itu kata, dia percaya yang gerakkan motor itu adalah Allah dan bukan minyak. Minyak hanya perantara. Orang warak tu cukup yakin kepada Allah. Memang keimanan orang warak itu sangat kuat hingga beliau tak perlu isi minyak motor. Benar atau tidak cerita tu saya tak pasti tetapi itulah yang diceritakan oleh salah seorang kawan saya.

Saya pulak waktu menghidupkan enjin dan berdoa dalam hati agar ia kembali pulih seperti sedia kala. Saya tanamkan tekad dan Alhamdulillah gear kereta saya berfungsi seperti biasa. Saya cuba lagi dan berjaya. Alhamdulillah…

Mungkin ada something wrong sebelum ni. Saya pun sukar nak jelaskan sebab saya bukan pakar sangat dalam bab kereta ni. semalam saya gunakan ke pejabat pun tiada masalah dah.

Cuma la ni kena perbetulkan hos yang bocor. Bila saya tengok bawah dashboard yang ni yang bocor (rujuk gambar).

Air menitik dari situ…

Masalah ni tak kritikal sangat, cuma tak boleh biar lama sebab takut berkulat kereta nanti…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

