Hutang

5 03 2009

Bila Sahabat saya Dxoul menulis soal hutang ni, saya rasa tergerak nak tulis.

Sewaktu mula berkahwin, saya menghadapi satu krisis kewangan yang cukup mencengkam. Hmmm… Memang agak menekan perasaan saya ketika itu. Pelbagai perkara datang serentak. Dengan kereta rosak dan lain-lain menyebabkan saya amat amat memerlukan wang. Ketika itu wife saya masih tidak bekerja dan bayangkan hidup di kota kosmopolitan yang cukup mencabar ini.

Tiada jalan lain selain meminjam dari sahabat dan saudara mara walaupun terlalu berat + malu untuk mminjam tetapi dek kerana desakan yang teramat sangat, saya terpaksa. Jasa mereka yang meminjamkan saya ketika itu amat saya kenang.

Alhamdulillah kini dah semakin stabil dan selesa.

Kemudian ada rakan yang nak meminjam. Saya teringat kembali saat sukar sebelum ini saya lalui. Jadi saya meminjamkan wang kerana biasalah hidup ini iabarat putaran roda. Ada ketika di atas dan ada ketika di bawah. Namun perkara yang paling membimbangkan saya berlaku.

Ada seorang yang dahulu merayu untuk meminjam. Lalu saya pinjamkan wang. Dia janji untuk membayar selepas masalah kewangannya selesai. Masa berlalu, kemudian saya teringat yang beliau berhutang dengan saya. Jadi saya tak mahu nak minta lagi kerana mungkin beliau masih belum dapat atasi masalah kewangan beliau.

Jadi saya merisik khabar beliau. Biasalah zaman sekarang, Friendster, Myspace dan Facebook memang cukup popular. Saya lihat profile beliau dan saya agak terkejut kerana, seolah-olah tiada langsung masalah kewangan. Beliau sentiasa update profile beliau dan dari aktiviti seperti bercuti dan aktiviti harian lain yang saya lihat jauh lebih mahal daripada wang yang beliau pinjam dari saya.

Lalu saya pun mesej dan SMS memberi no akaun saya untuk dimasukkan wang ke akaun saya untuk bayar semula hutang beliau kepada saya. Namun, mesej dan SMS saya tidak berbalas. Memang agak mengejutkan saya. Hmmm… Bagi saya terpulanglah kepada empunya diri untuk melunaskan  hutang beliau. Saya senang sahaja. Saya tak mahu bermusuh atau putus kawan. Saya akan layan beliau sebagai seorang kawan seperti biasa. Saya akan bergaul dengan beliau seperti biasa.

Saya yakin dia dah dewasa dan sedar. Mungkin ada sebab dia tak bayar lagi. Entahlah… Semuanya bergantung kepada niat kita. Sekarang ni ,terpulanglah kepada orang itu bila nak bayar atau tak mahu bayar. Saya hanya akan tunggu dan lihat sahaja reaksi dia…


Tindakan

Information

2 responses

5 03 2009
Khairuddin

Kalu sikit2 tu halalan toiyiba je la.. Harap2 10kali ganda balasan kebaikan dari Tuhan pencipta..

Kalu banyak tu, susah jgk kan..

Ape pun, sabar.. Doa agar Tuhan bukakan hati dia..

“Rezeki pemberian ALLAH kepada kita, segelintirnya adalah milik orang lain bersama..”

5 03 2009
saifulazrul

Khaiaruddin,

Betul tu. Sebab tu saya tak mahu terlalu fikirkan. Biarkan sahaja orang yang meminjam fikir sendiri. Sebab kadang kala dalam rezeki yang kita dapat adalah milik orang lain.

Tinggalkan Jawapan

