CMMI

4 03 2009

Hmmm… La ni jabatan saya sedang melakukan satu kajian jurang perbezaan untuk mendapatkan CMMI. CMMI ialah Capability Maturity Model Integration yang diperkenalkan oleh Software Engineering Institute of Carnegie Melon University (CMU). One of my friends pernah study di CMU ni.

CMMI ni lebih kepada proses. Ia akan melihat sejauhmana keberkesanan proses di dalam sesebuah organisasi dan langkah-langkah memperbaikinya. Ia memang cukup bagus untuk jabatan saya dan saya amat-amat mengalu-alukannya. Kalau ISO 9001:2000 ada 5 requirement tetapi CMMI lebih mendalam dengan 22 requirement. Hmmm… Lepas ni bertambah lah tugas saya. Aduh…

Hari ni saya akan hadapi proses interview oleh salah satu konsultan iaitu mfQAsia. Ada lima tahap dalam CMMI ni dan matlamat awal adalah pada tahap 3. Bagi saya ia merupakan satu cabaran yang harus disahut dan saya melihatnya sebagai sesuatu yang akan memudahkan tugas saya pada masa hadapan walaupun pada permulaannya agak sukar kerana saya rasa banyak yang perlu diperbetulkan. At least ada juga peningkatan. Better late than never.

Hari ni dan esok, saya akan hadapi sesi ini. Saya pun masih lagi belum memahami sepenuhnya tetapi dari segi konsep asas memang nampak ia lebih kepada PROSES yang memudahkan tugas saya pada masa hadapan. Harapnya begitulah…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

