Penangan Jdeveloper 11G Part II

17 02 2009

Adoi, memang berbisa penangan Jdeveloper 11G ni. 18 Febuari ni adalah due date yang diberikan oleh My Boss untuk siapkan tugasan. Hmmm… Maknanya esoklah. Ketika ini pun saya masih lagi di pejabat cuba mencari solution yang sepatutnya sampai pening kepala dengan bermacam konsep dan architecture yang perlu saya fahami.

Team saya bertungkus lumus mempelajari teknologi yang masih baru di Malaysia ni. Rasanya kami satu-satunya group yang develope software menggunakan Jdeveloper 11G di Malaysia dan di dunia pun baru lagi. Memang pening nak dapatkan resource dan expertise. Asyik-asyik kena tanya pakcik google. Adoi… 

Banyak cabaran dan halangan yang perlu ditempuhi. Paling utama ialah tugasan lain yang diberikan. Nak maintain fasa 1 lagi, nak masuk meeting itu dan ini lagi. Saya sampaikan dah bosan sebab asyik meeting ja. Kalau nak buat programming kena ada kosentrasi yang tinggi tapi elok nak dapat ilham ada yang call minta tolong itu ini. Adoi, bila nak dapat buat ni. Mulai semalam, saya dah bertekad nak ketepikan dulu kerja lain sebab nak kena kejar dateline. Kalau kerja semata-mata buat development, tak kisah sangat tapi dengan banyak lagi tugasan lain, memang membebankan…

Satu lagi masalah ialah resource PC saya. La ni processor memanglah 3.2GHz tapi bukan core 2 duo. RAM walaupun 2GB tapi bila gunakan Jdeveloper 11G, minimum requirement ja dah 2GB! Kalau minimum 2GB, kena ada kurang kurang 3GB atau 4GB baru boleh lakukan tugas dengan selesa. Apa yang jadi la ni, saya asyik kena restart PC sebab dah sampai limit dan hang. Memang tension buat kerja macam ni.

Apa pun, saya kena cuba selesaikan walaupun memang amat mencabar dan tertekan. Dok kat rumah pun asyik terfikir benda ni ja. Hmmm… Kalau tak dapat jugak selesai, terpaksalah tahan telinga bila My Boss marah. Adoi, ngerinya saat itu!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

