Motor vs Kereta

29 01 2009

Hmmm… baru tadi, saya terpaksa mengharungi hujan lebat untuk pulang ke rumah dari pejabat. Hujan memang lebat tapi dah tak sempat terpaksalah redah. Kebetulan sewaktu balik, saya ternapak sebuah motor tersadai di tepi jalan. Nampaknya macam eksiden.

Kemudian tiba-tiba sebuah kereta cukup laju meluncur di belakang motor saya. Saya memang tak boleh nak laju dah sebab atas permukaan jalan yang licin, memang kena slow. Siapa yang biasa naik motor tahulah kalau brek sewaktu hujan atau pun jalan licin. Pastinya sukar hendak dikawal kalau kelajuan pada tahap yang tinggi. Sebab itu saya memilih untuk tidak begitu laju tetapi kereta itu terus ‘cucuk’ saya. Hmmm… Saya cuma berserah ja dan ke tepi sedikit memberi laluan kepada kereta tersebut. Nasib baik ada selekoh dan kereta itu belok ke selekoh lain selepas itu.

Saya cuma berharap kepada pemandu kereta, cubalah fahami risiko seorang penunggang motorsikal. Sekali sahaja tersilap, melayang nyawa! Sebab itu dalam statistik PDRM, memang mangsa utama kecelakaan jalanraya ialah penunggang motorsikal.

Dan kepada penunggang motorsikal pulak, patuhilah peraturan jalanraya. Paling ketara ramai yang langgar lampu isyarat dan juga mencelah tak kena masa. Pemandu kereta dan motor kena sama-sama berhemah di jalanraya. Tetapi yang sellau jadi mangsa ialah penunggang motorsikal!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

