Silap Planning

28 01 2009

Alamak… Saya memang melakukan satu kesilapan besar sewaktu cuti Tahun baru cina baru baru ni. Saya merancang untuk melakukan banyak perkara tetapi saya semacam lupa bahawa ekonomi Malaysia ketika ini dikuasai oleh kaum Cina. Jadi banyak perkara yang saya nak buat terbantut. Apa tidaknya, nak repair motor pun kedai tutup!

Kebetulan saya tak balik kampung dan cuma bercuti di KL, memang dapat merasakan perbezaan ketara. Di depan apartmen saya cukup sunyi kerana hampir kesemua kedai tutup kecuali kedai mamak dan sebuah pasaraya. Bila masuk pasaraya pun, banyak barang yang habis. Contohnya saya nak beli roti Gardenia, habis licin!

Hmmm… Nampaknya kena tunggu hujung minggu ni lah kalau nak settlekan perkara-perkara lain. Itu pun saya lihat pada notis banyak kedai yang hanya akan mula beroperasi kembali pada 30hb Januari. Memang kesilapan besar saya. Hehehe…

Apa pun dari perspektif lain, ia jelas menunjukkan kepada kita bahawa, kita seharusnya ada inisiatif menguatkan kepentingan kita Umat Islam dalam rantaian ekonomi di negara kita agar kita tidka terlalu bergantung kepada orang lain. Banyak yang perlu kita belajar dari Kaum Cina hinggakan Rasulullah pernah bersabda, “Tuntut ilmu hingga ke Negeri China”. Sama-sama kita renungkan…

p/s: Best ja drive kat KL waktu cuti, Tenang sungguh!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

