Nombor Ekor

12 01 2009

Petang semalam ketika saya dan isteri serta Syasya makan di sebuah gerai di Taman Tenaga, Cheras isteri saya terpandang sesuatu. Kebetulan gerai yang kami makan bertentangan dengan sebuah kedai nombor ekor.

“Ramainya orang Melayu!” Celah isteri saya.

“Biasa la,” jawab saya.

“Memang orang ramai orang Melayu dok tikam nombor” sambung saya lagi. Saya pun memerhati ke kedai tersebut dan memang jelas dari raut wajah memang orang Melayu. Ramai pulak tu hingga terpaksa beratur ke luar kedai. Sedih melihatkan situasi tersebut.

Lalu teringat ada seorang kawan yang menceritakan ada orang Islam yang tikam nombor. Depa tau kata haram. Tapi depa kata bukan nak buat makan. Kami nak modify kereta dan renovate rumah. Tak makan aih!

Lalu saya jawab kepada kawan saya, “habaq kat dia, kalau dapat duit tu modify kereta pun kalau Haram jadi tak berkat dan silap-silap boleh eksiden teruk hingga hilang nyawa. Rumah pun boleh runtuh!”

Kalau tak berkat tu macam-macam boleh jadi…

Lalu teringat saya kepada kisah saya tersesat ketika nak ke RRI Sungai Buloh. Saya tersesat masuk ke Kampung Baru Rawang. Bila saya masuk ke kampung tu saya nampak hampir 95% bangsa Cina. Tetapi di suatu tempat di kampung itu saya jumpa ramai orang Melayu iaitu di KEDAI NOMBOR EKOR!


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

