Kerisauan

11 01 2009

Hati saya dilanda kerisauan apabila isteri saya mengadu senak perut akibat Syasya yang menendang perutnya ketika bergurau dan ketika bermain dengan Syasya.

Syasya boleh dikategorikan sebagai hiper aktif jika bersama dengan saya dan isteri. Dia akan berlari tidak berhenti-henti, memanjat, menjerit dan melompat-lompat. Kalau kami sedang tidur, dengan selamba dia boleh melompat ke atas kami.

Kalau lompat ke atas saya tiada masalah, tetapi atas isteri yang baru hamil. Risau betul. Tapi Syasya kalau ada orang lain selain kami, dia tiba-tiba akan jadi ayu dan pemalu. Berlakon betoi Syasya ni. Hehehe…

Saya dok pikiaq macam mana nak buat. Kalau ikut petua Dr. Fadzilah Kamsah, salah satu cara nak kurang keaktifan ialahdengan memakaikannya pakaian berwarna jingga dan pemakanan seperti buah betik. Ini kerana warna jingga berperanan mengurangkan keaktifan seseorang dan mengawal nafsu juga. Sebab itu sami Buddha memakai pakaian berwarna jingga.

Tapi dari segi pemakanan memang tak jalan sebab Syasya ni jenis kurang makan. Harap kepada susu sahaja. Pakaian nak kena consider. Tapi maybe isteri saya pulak rasa tak kena dengan selera dia pulak jika pakai warna jingga. Hehehe… Tak feminin katanya.

Apa pun, saya dan isteri kena ambil langkah preventif agar Syasya tak melompat ke atas perut isteri saya lagi selepas ini. Sesiapa ada cadangan?


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

