Berbasikal

23 12 2008

Hmmm… Kebelakangan ni, My Boss asyik dok ajak join geng Berbasikal dia. Memang berminat jugak tapi pelbagai macma halangan menanti. Ya lah, saya dah cukup padat dengan jadual nak menyelit lagi dengan hobi baru ni.

Bila Boss selalu sebut basikal ni teringat nostalgia waktu kecik dulu. Saya memang tak dapat dipisahkan dengan basikal. Bermula sejak darjah dua saya dah mula berbasikal ke sekolah dan merata ceruk Kota Setar. Dari rumah saya ke Istana, ke Kuala Kedah dan banyak lagi destinasi.

Lepas tu, rajin jugak dok teroka mana-mana short cut untuk ke mana-mana destinasi. Pi Pekan pun naik basikal dan ke mana-mana pun naik basikal. Dari dok up basikal, naik basikal tanpa pegang handle dan lain-lain lagi skill yang dok explore.

Waktu tu cuma Basikal Rally sahaja tapi cukup lama tahannya. Pagi-pagi pi sekolah dok race dengan member dan kadang kala dengan ayah member siapa yang sampai dulu ke sekolah. Hehehe…

Bila masuk tingkatan 4 saya mula naik Mountain Bike hadiah dari Tok Wan saya bernilai RM120. Ada gear dan memang saya beli di Pendang dan dari Pendang saya cuma berbasikal ja balik rumah. Balik kampung pun kadang kadang naik basikal ja.

Jarak ke Sekolah lebih kurang 10km. Setiap hari saya berbasikal lebih kurang 20km. Kalau ada program di sekolah akan jadi sampai 40km kayuhan sehari dan kadang kala sampai 60km kayuhan sehari. Boleh baca dalam diari lama saya bab kayuhan ke sekolah ni.

Selalunya kalau jarak 10km saya akan ambil masa lebih kurang 15 minit dengan kayuhan saya. Dulu masuk sekolah jam 7.30 pagi. Saya selalu akan bertolak selepas tengok berita sukan TV1 yang habis jam 7.15 pagi. Tapi bila sampai sekolah memang berpeluh sakanlah. Hehehe…

Apa pun, saya tetap berhasrat untuk kembali berbasikal suatu hari nanti. Harap ia tercapai, InsyaAllah…


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

