Kenangan: MRSM PDRM

20 12 2008

Dua minggu lepas, selepas saya habis berjumpa dengan ahli HKC Kulim di Restoran Nasi Kandar  Nashmir Lunas, saya terus memandu melalui Jalan dari Taman Selasih ke Simpang BM-Kulim. Sepanjang laluan itu, saya terkenang saat indah zaman study di sana suatu ketika dahulu.

Kini semuanya sudah jauh berubah. Sudah jauh berubah hingga saya dah merasakan ia cukup berlainan daripada dahulu. Di simpang IPD Kulim ke Junjong, memori lama mula menjelma dalam fikiran.

Saat melalui jalan itu, bermula dari barisan kedai, Kolej Mara Kulim saya terimbas saat mula-mula saya tiba di situ tahun 1993 dahulu. Tiba dengan penuh harapan untuk mengejar impian suatu masa nanti. Memori itu seolah hadir di depan mata.

Jam sudah menunjukkan 1.45 pagi dan saya terus menyusuri Jalan Junjong itu dengan pemanduan yang cukup perlahan. Untung ketika itu tiada kenderaan lain, jadi bolehlah memandu dengan perlahan dan mengimbas semula memori lalu.

Saat tiba di depan Kem PGA Batalion 2 Kulim, saya teringat saat-saat lalu. Memori indah di situ. Di situlah saya mula membina diri saya. Di situ jua tempat yang mengajar erti kedewasaan. Di situlah mulanya minda saya terbuka dengan lebih luas.

Di situ jugalah terpalit kenangan pahit manis yang masih segar dalam memori. Saat saat indah yang masih saya letakkan dalam satu ruang di hati saya. Saya tak akan lupakan tempat itu.

Namun ia sudah jauh berubah, walaupun dalam kegelapan malam, saya masih dapat melihat bangunan yang pernah saya diami dulu dan pernah saya gunakan untuk menuntut sekelumit ilmu. Ketika saya mula tiba dahulu ia tidaklah seperti sekarang. Sudah banyak perubahan yang ada namun kenangan di MRSM PDRM cukup indah dalam memori.

Alangkah indahnya andai dapat diputar kembali masa, namun hakikat kehidupan adalah mengajar kita menerima bahawa masa tidak dapat diundurkan lagi. Sekali ia terlepas, ia tidak akan kembali. Jadi ia mengajar saya menghargai setiap kenangan indah yang hadir dalam diri agar saya masih dapat merasainya walaupun ia sudah berlalu.

Saya teringat sahabat-sahabat lama. Kini semuanya sudah berkelana menjejak rezeki di merata-rata pelusuk alam. Ada yang kini di UK, Vietnam, Australia. Semuanya bertebaran menyambung takah kehidupan yang cukup mencabar. Rasanya kalau ingin disatukan kembali, seolah seperti mustahil.

Entah mengapa, kesemua itu menerjah jauh dalam pelusuk hati saya. Entah mengapa saya berasa begitu emosi ketika itu. Mungkin suasana hening awal pagi ditambah pula alunan syahdu radio membuatkan saya mengorak rasa sebegitu.

Hingga ke Pekan Junjong, saya meyakinkan diri saya tentang hakikat kehidupan, masa lalu adalah sejarah yang harus kita kenang untuk mendewasakan diri dan kita tidak boleh lemas dalam masa kini yang akan menjadi penentu masa hadapan kita.

MRSM PDRM tidak akan dilupa. Detik-detik yang pernah dilalui akan utuh tersemat dalam sanubari. Mungkin tak semua akan merasai sedemikian. Tetapi bagi saya, ia cukup sentimental.

Alamak, malulah pulak saya tulis macam ni………..


Tindakan

Information

5 responses

20 12 2008
evergreensrk

Fantastic Stories Online!!!!

http://evergreensrk.wordpress.com/

Read and enjoy…

Cheers,

SRK

20 12 2008
AJ

syabas cikgu masih mencintai sejarah lalu..
semua org, pasti ada kenangan..jangan malu2 ye

5 06 2009
aisyah

hye,
i’m a pdrm student
diz year will be sitting 4 spm

reading diz entry makes me scared thinkng dat one day i’ll be u
recounting the past in pdrm

12 10 2009
stud f4 pdrm

crita yg best bg sy..dh 4 thn d0k cni n skrg mla trasa saat2 utk bpisah ngan mrsm pdrm..rsa syu gler..dh mla bygkn cmne msa dpan sy nnti n 0ne day I will c0me back here!!luv mrsm pdrm..

13 04 2010
saifulazrul

aisyah & stud f4 pdrm
Jangan lupakan MRSM PDRM. Andai ada rezeki lebih, berbaktilah pada MRSM PDRM…

Tinggalkan Jawapan

