Jupiter + Venus + Bulan = Senyuman

2 12 2008

Malam tadi, sewaktu hendak keluar makan bersama keluarga, saya bawa Syasya ke kereta dahulu sementara wife saya bersiap di atas. Sesampainya di kereta, saya dapati saya terlupa membawa kunci kereta dan terus saya telefon isteri untuk bawa kunci kereta. Jadi sewaktu malam yang boleh dilakukan cuma merenung awan dan kebetulan nampak seperti wajah senyum (lihat foto)

. Saya pun tunjukan kepada anak saya, Syasya Hana dan dia terus nyanyikan lagu Twinkle Twinkle Little Star. Hehehe… Saya nak tunjuk wajah senyuman di angkasa, dia nyanyi lagu pulak. Hehehe… Baru dua tahun dan masih belum mengerti sepenuhnya.

Rasa kagum dengan ciptaan Allah, SubhanAllah Maha Suci Allah cuma saya terlupa bawa kamera dan foto yang ada ini adalah dari web Here’s To Life

Sebenarnya bila saya teringatkan apa yang dapat saya lihat malam tadi, terus saya buat pencarian di Internet dan saya jumpa blog tersebut. Ia menerangkan fenomena tersebut berdasarkan petikan ini “In astronomy-speak, it is called a planetary conjunction — when the planets seem closest to each other. The National Geographic News article ” Planets, Crescent Moon to “Frown” on Skywatchers Dec. 1″“.

Itu cuma secebis keindahan yang Allah ciptakan untuk kita menghayati betapa Kebesaran Allah seharusnya membuatkan kita terasa maha kerdil lantas terus mengabdikan diri kepada Allah. Kita cuma menumpang buat mencari sekelumit bekalan di akhirat kelak. Sama-samalah kita memperingati diri kita sendiri, moga-moga kita berada di landasan yang tepat.

Mungkin ramai yang dapat menyaksikan peristiwa tersebut malam tadi!


Tindakan

Information

2 responses

3 12 2008
ayah.biz

Kami (saya dan dua anak) di Edinburgh pun nampak juga. tapi, bulan sabit tu sebelah kiri. Tak jadi senyuman la.

Allahu Akbar.

3 12 2008
saifulazrul

Mungkin faktor Geografi kot turut memainkan peranan…

Tinggalkan Jawapan

