RIP, Sir Bobby Robson

31 07 2009

Dalam ranking saya. Sir Bobby Robson ada pengurus yang paling saya kagumi. Kejayaan demi kejayaan yang dikecapi dan kepintaran beliau membuatkan saya amat mengkagumi kebolehan beliau sebagai seorang pengurus bolasepak terhandal. Tambahan pula Sir Bobby Robson adalah peminat setia pasukan Newcastle United sama seperti saya.

Kalau main CM (Championship Manager), saya selalu menggunakan nick Sir Bobby Saiful sempena mengkagumi kehebatan beliau dalam arena bolasepak.

Mendengarkan pemergian beliau, terasa cukup besar kehilangan yang dialami oleh arena bolasepak terutamanya Newcastle yang kini tersingkir dari Liga Perdana Inggeris untuk kembali bangkit. Pandangan dan kritikan Sir Bobby Robson amat diperlukan. Walaupun tidak lagi menjadi pengurus Newcastle, beliau masih lagi ke St. James Park untuk menyaksikan perlawanan Newcastle. Pemergian beliau seperti pelengkap kejatuhan Newcatle musim ini.

Berikut adalah sedikit fakta tentang beliau yang dipetik dari http://www.soccer.net

2002: Leads Newcastle United to fourth place in the Premiership to put them into the qualifying stages of the Champions League.
June 15 – Knighted in Queen’s Birthday Honours.
2003: May – Newcastle finish the season in third place and qualify for the Champions League qualifying rounds, where they are beaten by Partizan Belgrade.
2004: August 1: Chairman Freddy Shepherd confirms he will not extend Robson’s contract when it expires at the end of the 2004-2005 season. Robson admits Shepherd’s comments had been a surprise.
August 14: Leaves Kieron Dyer on the bench after the England man refuses to play on the right wing against Middlesbrough.
August 28: Robson chooses to start captain Alan Shearer on the bench as Newcastle lose 4-2 at Aston Villa.
August 30: Newcastle reveal Robson has been “relieved of his duties” as manager.
2005: October – Admits his interest in taking over as Hearts manager to replace Ipswich protege George Burley.
November: Hearts appoint former Chelsea coach Graham Rix as head coach.
2006: January – Named as international football consultant to new Republic of Ireland manager Steve Staunton.
August 5 – Treated in hospital after being taken ill during the first half of Ipswich’s clash with Crystal Palace, at which he had been named honorary club president.
August 20 – Announces he needs operation to remove a small brain tumour.
2007: May 6 – Vows to “battle as I’ve always done” following the start of chemotherapy treatment after being diagnosed with cancer for the fifth time.
November 15 – Indicates his health may mean he has to retire.
2008: February 16 – Embarks upon a campaign to raise £1m to fund a cancer trial research centre at Newcastle’s Freeman Hospital.
August 7 – Admits he will lose his long battle against cancer “sooner rather than later”.
October 30 – Joined by Sir Alex Ferguson and Sir Bobby Robson at a gala event to raise money for the Sir Bobby Robson Foundation.
December 8 – Granted the freedom of the city of Durham.
2009: February 20 – Accepts a cheque for £75,000 from England boss Fabio Capello on behalf of the Football Association, their contribution to his charity fund.
April 24 – Announces the Sir Bobby Robson Trophy clash between England and Germany on July 26.
July 26 – Attends St James’ Park for England v Germany clash in a wheelchair and is given a guard of honour. Also presented with the Emerald UEFA Order of Merit award.
July 31 – Robson dies at home at the age of 76.

Sir Bobby Robson Factfile:

1933: Born February 18, in Langley Park, County Durham.

1950: Joins Fulham. Makes 152 appearances, scoring 68 goals. Moves to West Brom, scoring 56 goals in 239 games.

Sir Bobby Robson

Sir Bobby Robson: 1933-2009.

1958: Plays for England in World Cup in Sweden. Wins 20 caps for his country and one under-23 cap.

1962: Rejoins Fulham, making 193 appearances and scoring nine goals.

1967: Leaves Fulham in May to join Vancouver Royals as manager.

1968: Takes over as Fulham manager in January. Sacked in November.

1969: Appointed manager of Ipswich.

1978: Ipswich win FA Cup with 1-0 victory over Arsenal.

1981: Ipswich win UEFA Cup with a 5-4 aggregate victory over AZ Alkmaar.

1982: Appointed England manager.

1986: England reach World Cup quarter-finals, losing to Argentina 2-1, thanks to Diego Maradona’s ‘Hand of God’ opening goal.

1990: Football Association reveal Robson’s contract as England manager is unlikely to be renewed even if he wins World Cup. Robson announces he will be taking over at PSV Eindhoven after tournament. England beaten on penalties in World Cup semi-final by West Germany.

1991: Wins Dutch league with PSV.

1992: Wins Dutch league before taking over as manager of Sporting Lisbon.

1993: Controversially sacked in December after a UEFA Cup defeat.

1994: Appointed manager of FC Porto, with whom he wins Portuguese Cup.

1995: Guides Porto to Portuguese league title.

1996: Steers Porto to second successive league title before resigning to take over at Barcelona.

1997: Presides over Barcelona’s Cup Winners’ Cup-winning campaign but eventually surrenders coaching reins to Louis van Gaal and moves upstairs as Barcelona’s general manager in charge of scouring Europe for talent.

1998: Rejoins PSV as coach over the summer.

1999: February – Offers to take over as England boss on a temporary basis after the sacking of Glenn Hoddle.

September 3 – Appointed manager of Newcastle.

Sir Bobby Robson with Shearer

2000: February 18 – agrees a new 12-month rolling contract with Newcastle on his 67th birthday.

October 21 – Rules himself out of the running to take on the England job for a second time.

2002: Leads Newcastle United to fourth place in the Premiership to put them into the qualifying stages of the Champions League.

June 15 – Knighted in Queen’s Birthday Honours.

2003: May – Newcastle finish the season in third place and qualify for the Champions League qualifying rounds, where they are beaten by Partizan Belgrade.

2004: August 1: Chairman Freddy Shepherd confirms he will not extend Robson’s contract when it expires at the end of the 2004-2005 season. Robson admits Shepherd’s comments had been a surprise.

August 14: Leaves Kieron Dyer on the bench after the England man refuses to play on the right wing against Middlesbrough.

August 28: Robson chooses to start captain Alan Shearer on the bench as Newcastle lose 4-2 at Aston Villa.

August 30: Newcastle reveal Robson has been “relieved of his duties” as manager.

2005: October – Admits his interest in taking over as Hearts manager to replace Ipswich protege George Burley.

November: Hearts appoint former Chelsea coach Graham Rix as head coach.

2006: January – Named as international football consultant to new Republic of Ireland manager Steve Staunton.

August 5 – Treated in hospital after being taken ill during the first half of Ipswich’s clash with Crystal Palace, at which he had been named honorary club president.

August 20 – Announces he needs operation to remove a small brain tumour.

2007: May 6 – Vows to “battle as I’ve always done” following the start of chemotherapy treatment after being diagnosed with cancer for the fifth time.

November 15 – Indicates his health may mean he has to retire.

2008: February 16 – Embarks upon a campaign to raise £1m to fund a cancer trial research centre at Newcastle’s Freeman Hospital.

August 7 – Admits he will lose his long battle against cancer “sooner rather than later”.

October 30 – Joined by Sir Alex Ferguson and Sir Bobby Robson at a gala event to raise money for the Sir Bobby Robson Foundation.

December 8 – Granted the freedom of the city of Durham.

2009: February 20 – Accepts a cheque for £75,000 from England boss Fabio Capello on behalf of the Football Association, their contribution to his charity fund.

April 24 – Announces the Sir Bobby Robson Trophy clash between England and Germany on July 26.

July 26 – Attends St James’ Park for England v Germany clash in a wheelchair and is given a guard of honour. Also presented with the Emerald UEFA Order of Merit award.

July 31 – Robson dies at home at the age of 76.





Jenaka: Saat Indah Awal Perkahwinan

29 07 2009
Saat indah awal perkahwinan….
Teruna : Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama
[b]Dara : Apakah kau rela kalau aku pergi?
Teruna : Tentu tidak! Jangan sesekali kau berfikiran begitu!
Dara : Apakah kau mencintaiku?
Teruna : Tentu! Selamanya akan tetap begitu!
Dara : Apakah kau pernah berlaku curang?
Teruna : Tidak ! Aku tak akan melakukan hal seburuk itu!
Dara : Mahukah kau mencium ku?
Teruna : Ya !
Dara : Sayangku…..!
Sesudah 5 tahun perkahwinan. ….
Korang baca dari bawah keatas pulak……

Saat indah awal perkahwinan

Teruna : Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama
Dara : Apakah kau rela kalau aku pergi?

Teruna : Tentu tidak! Jangan sesekali kau berfikiran begitu!
Dara : Apakah kau mencintaiku?

Teruna : Tentu! Selamanya akan tetap begitu!
Dara : Apakah kau pernah berlaku curang?

Teruna : Tidak ! Aku tak akan melakukan hal seburuk itu!
Dara : Mahukah kau mencium ku?

Teruna : Ya !
Dara : Sayangku…..!

Sesudah 5 tahun perkahwinan. ….

Anda baca dari bawah keatas pulak……





Menu Yang Tak Disangka-Sangka

28 07 2009

Hmmm… Syasya memang jenis yang susah nak makan. Kalau ajak Syasya makan memang cukup liat. Isteri saya cukup risau bila Syasya tak makan atau makan sedikit.

Malam semalam, saya ke sebuah restoran bersama isteri dan Syasya. Lepas pesan makanan, saya teringat nak makan telur separuh masak. Saya pesan dua biji. Saya risaukan Syasya yang demam, jadi saya pesan air suam untuk Syasya.

Bila sampai air suam dan Syasya minum terus dia tunjukkan isyarat bagus tanda sedap! Lepas tu dia kata, “Sedap!”. Air suam pun sedap? Hehehe…

Kemudian bila sampai roti canai saya dan telur separuh masak. Syasya beria-ia nak telur separuh masak itu. Tengok-tengok habis satu setengah bijik telur separuh masak tu!

Hmmm… Pujuk makan nasi tak nak, telur jugak kegemaran dia.

Tadi bila keluar makan, menu yang sama kami pesan dan Syasya habiskannya! Tak sangka langsung menu Syasya telur separuh masak dan air suam. Kalau beri nasi atau makanan lain memang liat dia nak makan, tapi telur separuh masak dan air suam, sekejap sahaja!





Berangkat Ke Pulau Pangkor

24 07 2009

Sebentar lagi, saya akan berangkat ke Pulau Pangkor untuk mengikuti bengkel sanggar kerja jabatan saya di sana. Kunjungan kedua ke Pangkor dalam tempoh lapan bulan setelah saya dan isteri berkunjung ke sana sebelum ini untuk berbulan madu.

Doakan, keselamatan dan saya selamat pergi dan balik.

Kalau sempat saya akan menulis dari Pangkor.





Kena Tag

21 07 2009

Hentam sahaja lah. Dah orang tag, buat sahajalah. Hehehe…

APAKAH PERASAAN ANDA?
Serius tapi ceria.

SAYA NAK MAKAN..
Char Koteaw Sungai Dua (Penang). Memang puas hati!

SAYA TAK SUKA
Orang yang tak tahu hujung pangkal tapi terus buat keputusan.

IMPIAN SAYA
Travel around the world. Saya dah plan lepas pencen. Harap masa, kesihatan, status kewangan mengizinkan.

HAIWAN YANG AKU TAK SUKA
Hmmm… rasanya tiada

HARAPAN SAYA
dapat mendidik anak menjadi insan yang berguna kepada masyarakat.

JIKA MASA BOLEH BERPUTAR.
Harap kembali ke masa di kampus. Saat yang paling indah!

HP SAYA
Cikai ja. Mula-mula Nokia 1100, kemudian Nokia 1100i dan sekarang Philips 392. Maybe lepas ni nak tukar MQ-1100 (Rujuk enmac-quran.com)

SAYA PERNAH BERCINTA SEBANYAK…
Dulu pernah suka kepada seseorang tetapi tak kesampaian lepas kerja dikenalkan dengan seseorang dan bercinta selepas kahwin :)

SAYA SUKA PADA
Bolasepak.

PERNAH DI KHIANATI
Ditipu. Setelah dua bulan kerja tetapi gaji tidak dibayar, akhirnya baru tahu yang orang atas menipu kemudian resign.

APA YANG ANDA LAKUKAN KEPADA ORANG YANG MENGKHIANATI ANDA?
Maafkan ja lah.

SENARAIKAN 8 ORANG YANG ANDA INGIN TAG:
Sesiapa yang nak kena tag, ambillah. Hehehe…





Selamat Menyambut Isra' Mikraj

20 07 2009

Kalau di Kedah, hari ni cuti. Cuti sambutan Isra’ Mikraj yang jatuh pada 27 Rejab setiap tahun Hijrah.

Isra’ Mikraj adalah satu peristiwa yang cukup mendalam pengertiannya dan begitu banyak pengajarannya. Suatu kisah yang menguji betapa kentalnya kepercayaan sahabat-sahabat nabi untuk menerima  kenyataan yang kalau difikirkan secara logik akal, memang tidak tercapai. Namun kekentalan iman menjadikan sahabat-sahabat nabi membenarkan peristiwa tersebut terutamanya Saidina Abu Bakar As-Sidiq. Kalaulah kita hidup pada ketika itu, apakah kita juga akan berfikiran sama?

Kini kisah Isra’ Mikraj mula dipertikaikan oleh segolongan Umat Islam yang berfahaman Islam Liberal. Mereka lupa bahawa betapa terbatasnya kekuatan akal manusia dan hanya berdasarkan kepada logik akal semata-mata. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui segalanya.

Jumaat lepas di Masjid An-Najihin, khutbah tentang perjalanan Rasulullah ini, disingkap sekali lagi. Peristiwa Rasulullah melihat seksaan-seksaan kepada manusia yang melakukan tegahan Allah diceritakan kembali. Andai didengar dengan hati yang luhur, pastinya kegerunan terhadap azab Allah akan timbul sekaligus membawa diri kita kembali bermuhasabah tentang hakikat kehidupan kita.

Sejauh mana sudah kita melaksanakan misi kehidupan kita dan adakah matlamat kehidupan kita betul?

Sama-sama kita fikirkan dan renung kembali. Mudah-mudahan sama-sama mendapat manfaat.

p/s: Jumaat lepas SPB Yang Dipertuan Agong, solat di Masjid An-Najihin, Sri Permaisuri.





Selamat Menyambut Isra' Mikraj

20 07 2009

Kalau di Kedah, hari ni cuti. Cuti sambutan Isra’ Mikraj yang jatuh pada 27 Rejab setiap tahun Hijrah.

Isra’ Mikraj adalah satu peristiwa yang cukup mendalam pengertiannya dan begitu banyak pengajarannya. Suatu kisah yang menguji betapa kentalnya kepercayaan sahabat-sahabat nabi untuk menerima  kenyataan yang kalau difikirkan secara logik akal, memang tidak tercapai. Namun kekentalan iman menjadikan sahabat-sahabat nabi membenarkan peristiwa tersebut terutamanya Saidina Abu Bakar As-Sidiq. Kalaulah kita hidup pada ketika itu, apakah kita juga akan berfikiran sama?

Kini kisah Isra’ Mikraj mula dipertikaikan oleh segolongan Umat Islam yang berfahaman Islam Liberal. Mereka lupa bahawa betapa terbatasnya kekuatan akal manusia dan hanya berdasarkan kepada logik akal semata-mata. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui segalanya.

Jumaat lepas di Masjid An-Najihin, khutbah tentang perjalanan Rasulullah ini, disingkap sekali lagi. Peristiwa Rasulullah melihat seksaan-seksaan kepada manusia yang melakukan tegahan Allah diceritakan kembali. Andai didengar dengan hati yang luhur, pastinya kegerunan terhadap azab Allah akan timbul sekaligus membawa diri kita kembali bermuhasabah tentang hakikat kehidupan kita.

Sejauh mana sudah kita melaksanakan misi kehidupan kita dan adakah matlamat kehidupan kita betul?

Sama-sama kita fikirkan dan renung kembali. Mudah-mudahan sama-sama mendapat manfaat.

p/s: Jumaat lepas SPB Yang Dipertuan Agong, solat di Masjid An-Najihin, Sri Permaisuri.








Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.